افتتاحیه دوربین حماسه ؛
رزمندگانی که بجای اسلحه دوربین داشتند
سایت رسمی سیامک یزدانجو: جاسم غضبانپور بیان کرد نکته قابل توجه در تصاویر جنگ این است که عکاسان آنها بجای اسلحه، دوربین در دست داشتند و جلوتر از رزمندگان و خط شکن ها در نوار مرزی عکس شان را ثبت کرده اند.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، مراسم تجلیل از عکاسان روزنامه اطلاعات در دوران دفاع مقدس و افتتاحیه نمایشگاه عکس «دوربین حماسه» متشکل از تصاویر عکاسان روزنامه اطلاعات، عصر یکشنبه ۹ مهر در محل مؤسسه اطلاعات اجرا شد.
در مراسم افتتاحیه «دوربین حماسه»، کمال خرازی، سیدعباس صالحی، علیرضا تابش، جاسم غضبانپور، علی آذرنیا، محمدحسین حیدری، جهانگیر رزمی، مرتضی خاکی، فتح الله جوادی، محسن رفیع نژاد، منوچهر قلم چی و … حضور داشتند.
سیدعباس صالحی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در آغاز مراسم اظهار داشت: هم اکنون به سبب شرایط مختلف، رسانه های ما علاوه بر خاصیت های مختلفی که دارند، گرفتار جوانمرگی شدند و به بلوغ نرسیدند اما روزنامه اطلاعات رسانه ای یکصد سال است که از زاویه های گوناگون تاریخ مکتوب را در اختیار می گذارد و عملاً سرمایه ای غنی از تاریخ به دست می دهد که موضوعات اجتماعی مختلف مثل سور و سرور در تهران، جنگ نام ها، لطمه های اجتماعی و سیاسی همچون مواردی است که در دسترس قرار می دهد. این مزیت که روزنامه اطلاعات رسانه ای یکصد ساله است، فرصتی برای حوزه مطالعات داخلی منطقه ای و بین المللی به وجود می آورد.
وی بیان کرد: برهه هایی در تاریخ صدساله ما بوده که خاصیت های خاص خودش را داشته است مثل دوره دفاع مقدس که به اعتبار خاصیت هایی که دارد، منبعی اساسی شمرده می شود. دوره دفاع مقدس دوره ای خاص از ایران است و در این هشت سال که دوره کم رسانه ای بود بار کار رسانه ای برعهده صداوسیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی به مدیریت کمال خرازی و ۲ روزنامه کیهان و اطلاعات بوده است. در این چند رسانه کارکردهای مهمی مورد توجه قرار گرفته است که اطلاع رسانی کف قضیه بوده و بیشتر صیانت رسانه ای ما در دوره دفاع مقدس اهمیت داشته است.
صالحی اضافه کرد: به شکل قشری و طبقاتی، نقش روزنامه اطلاعات در دفاع مقدس قابل تبیین و فرآوری مجدد است و می تواند خودش را در فضای دفاع مقدس فرو ببرد و گوهرهای جدیدی را به نسل جدید هدیه کند.
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در آخر اظهار داشت: عکاسان خبری روزنامه اطلاعات و هر رسانه ای، علاوه بر کارکردهای رسانه ای آن دوران، ۲ کار مضاعف را انجام دادند که اول ثبت لحظه های ماندگار که شکار آنها راحت نیست و دوم ترکیب سازی گزارش و هنر و تأثیر مضاعف آن در عرصه خبررسانی بوده است. عکاسان خبری در این ترکیب رسانه و هنر کاری را انجام دادند که سالهای سال می تواند تأثیرگذار باشد.
جاسم غضبانپور از عکاسان دفاع مقدس که مسئولیت اجرائی نمایشگاه «دوربین حماسه» را نیز برعهده دارد، در این مراسم اظهار داشت: عکاسی خبری با عکاسی از جنگ متفاوت می باشد، چونکه عکاسان جنگ دوشادوش خط شکن ها برای گرفتن یک عکس باید در خط مقدم می بودند تا یک عکس خوب تهیه کنند. به همین دلیل، عکاسان مفقود شدند و شهید و جانباز دادند. موردی که در هیچ رشته هنری اتفاق نیفتاده است.
وی همین طور بیان کرد: عکس ها با زحمت و سختی بسیار در خط مقدم و جبهه تهیه می شد و نکته مهم این بود که این عکس ها باید کجا نگهداری می شدند. گنجینه موجود روزنامه اطلاعات مدیون آرشیوی است که آقای خرازی زحمت کشیدند که اگر نگوییم از گنجینه بانک مرکزی بسیار باارزش تر است، کمتر نیست.
غضبانپور درباره ی نمایشگاه «دوربین حماسه» توضیح داد: حدود ۱۴ ماه پیش برنامه ریزی برای تقدیر از عکاسان روزنامه اطلاعات آغاز شد و نخستین کار، بازنگری عکس ها بود که حدود ۶۰ عکس از بین حدود ۲۶۰ عکس برگزیده شد. نکته قابل توجه در این عکس ها این است که عکاسان آنها بجای اسلحه، دوربین در دست داشتند و جلوتر از رزمندگان و خط شکن ها در نوار مرزی عکس شان را ثبت کرده اند. در یکی از این عکس ها، شهید چمران را می بینیم که در خط مقدم از سنگر درحال تماشای دشمن است اما عکاس ما جلوتر از شهید چمران و بدون حفاظ آنرا ثبت کرده است. تصاویری که انتخاب برخی از آنها سخت بود. عکسهایی را می بینید قطره ای از دریاست.
این هنرمند باسابقه عکاس عنوان کرد: الان هیچ مؤسسه ای وجود ندارد که آرشیوی مثل روزنامه اطلاعات داشته باشد، بدین سبب از مدیران تقاضا دارم ابزار و ادوات به روز را در اختیار بخش بایگانی قرار دهند و لطفاً قدر این بایگانی را بدانید. در ادامه منوچهر قلم چی از عکاسان دفاع مقدس روزنامه اطلاعات به خاطره گویی پرداخت. محمدحسین حیدری مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز در سخنانی بیان کرد: این نمایشگاه حس همدلی و همراهی، عکاسان را برمی انگیزد چونکه نیاز داریم از این داشته ها استفاده نمائیم. یاد و خاطره شهید جان بزرگی و یکصد و نوزده شهید عکاس را گرامی می داریم. این که شما به آسانی می توانید عکس ها را چاپ کنید و به نمایش بگذارید، به سبب فرآوری آنها است که ما این کار را در انجمن انجام می دهیم و خیلی خوشحالیم که مرحوم دعایی روزی دستور این کار را داد تا آثار عکس این مؤسسه به یادگار بماند.
وی همین طور اضافه کرد: متأسفم که مجموعه های زیادی می توانستند این مسیر را بروند و نرفتند و پس از دفاع مقدس، مجموعه هایی که وظیفه حفظ و نگهداری آثار را داشتند، کم لطفی کرده اند. حیدری به کمبود امکانات عکاسان برای ثبت تصاویر بهتر اشاره نمود و اظهار داشت: همین طور در قسمتی از کار آنچنان که باید و شاید نتوانستیم آثاری ثبت نماییم چونکه امکانات الان را نداشتیم مثل عکاسی در شب. با تمام این احوال با ۱۱۹ عکاس شهید، تعداد زیادی عکس ثبت گردید اما با آنها نامهربانی شد و مجموعه ها آنچنان که باید و شاید درصدد نگهداری آثار به یادگار مانده برنیامدند. دوستان ما در اطلاعات با مساعدت حجت الاسلام دعایی همت داشتند و بهینه سازی آنها انجام شد. مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: در آن دوران عزیزان، دلی کار کردند و اگر میهن پرستی نبود چنین آثاری خلق نمی شد. امیدوار هستم همکاری اطلاعات با انجمن ادامه داشته باشد و دیگر مجموعه ها نیز در امتداد این مهم قدم بردارند. حیدری در آخر اظهار داشت: متأسفانه در مجموعه هایی که کار تولیدی دفاع مقدس زیادی داشتند همچون روزنامه کیهان و خبرگزاری ایرنا، آثار درحال قارچ زدن و تخریب است و امیدوار هستم درصدد بهینه سازی این آثار برآیند تا گنجینه ای غنی از آثار دفاع مقدس داشته باشیم و بیش از این لطمه نبینند. کمال خرازی نیز در این مراسم با یادی از مرحوم دعایی، شهدای عکاس و عکاسان ماندگار دفاع مقدس اظهار داشت: فریم های بسیار زیادی از عکاسان در ستاد تبلیغات جنگ جمع آوری شد و با اهمیت ترین آنها، در قالب مجموعه ای شش جلدی منتشر گردید که ماندگار شده است. در عکس پیامی است که با هزاران صفحه قابل انتقال نیست گویی در جایی حاضر هستید و این نشان دهنده اهمیت فیلم و عکس است. دوران دفاع مقدس دوران درس بود و موجبات رشد رزمندگان را فراهم نمود و ما نیز امروز از آن بهره می بریم بدین سبب این دوران نه فقط برای رزمندگان محیط رشد و ارتقا بود، بلکه برای عکاسان و فیلمبرداران ما نیز جایی برای رشد بود.
وی با اشاره به شورای اخبار جنگ، بیان کرد: روزانه اخباری که از جبهه ها می آمد تدوین و مخابره می شد و همه با وجود کمبود امکانات وظایف خودشان را انجام می دادند و فیلم یا عکس باید ظاهر می شد که هزینه بالا و سختی های خودش را داشت. تا جایی که مرحوم شهید رجایی که یک روز از ایرنا بازدید داشت و عکاس ایرنا درحال عکاسی بود، می گفت هر عکسی که می گیرید قلب من فرو می ریزد چون باید برای آن پول خرج کرد. شهید رجایی نیز ترجیح می داد این هزینه برای ثبت لحظات دفاع مقدس و موضوعات دیگر صرف شود.
خرازی بیان کرد: با وجود تمام هزینه ها و جانبازی ها و شهید دادن ها باید ارزیابی نماییم که این کار، کار ساده ای نبود که عکاسان ما برایش خطر را به جان بخرند. بدین سبب عکس یک سرمایه عظیم است و حفظ آن وظیفه همه است و خوشحالیم در روزنامه اطلاعات اینها نگهداری و بایگانی شده است.
وی در آخر اشاره کرد: تمامی عکسهایی که در ایرنا و ستاد تبلیغات جنگ ثبت شده بود به بنیاد حفظ آثار جنگ و دفاع مقدس تحویل داده شد اما ما پیگیری نکردیم که این عکس ها الان در چه وضعیتی هستند. در ادامه کمال خرازی، سیدعباس صالحی و علی ربیعی از عکاسان پیشکسوت روزنامه اطلاعات؛ علی آذرنیا، مرتضی خاکی، جهانگیر رزمی، محسن رفیع نژاد، علی غفاری و منوچهر قلم چی قدردانی به عمل آوردند.
جمع حاضر در آخر مراسم برای افتتاح نمایشگاه عکس «دوربین حماسه» در محل گالری مؤسسه اطلاعات حاضر شدند و از آثار نیز بازدید نمودند.
منبع: سایت رسمی سیامك یزدانجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب