مدیر توسعه گروه موزه های دفینه عنوان كرد
شک به یکی از تابلوهای منسوب به کمال الملک
سایت رسمی سیامک یزدانجو: مدیر توسعه گروه موزه های بنیاد مستضعفان با ارائه توضیحی درباره ی این که به اصالت یکی از تابلوهای منسوب به کمال الملک تردید وجود دارد درباره ی وضعیت گنجینه بنیاد توضیح داد.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، در حاشیه بازدید تعدادی از خبرنگاران از ساختمان «دفینه» که چهار موزه هنر جهان، هنر اسلام، گوهر و آرایه های تاریخی و پول ایران را در بردارد، محسن قانونی ـ مدیر توسعه گروه موزه های دفینه (زیرنظر بنیاد مستضعفان) ـ ضمن اشاره به تمرکز این گروه بر موزه داری در کنار توسعه موزه، اظهار نمود: برنامه اصلی گروه دفینه تمرکززدایی از تهران و راه اندازی موزه در شهر های دیگر است و مهمترین آن راه اندازی موزه «تار و پود» در یزد است که گنجینه بافته های کویر ایران را به نمایش می گذارد. برنامه ریزی شده است این گنجینه در هفته میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۳ رونمایی شود، هرچند تلاش می شود این موزه سال جاری به نتیجه برسد.
او افزود: گروه دفینه (موزه های بنیاد مستضعفان) در شهر های کم برخوردار ورود کرده است، در عین حال که در مازندران، هتل قدیم رامسر را داریم، که در مرحله مرمت قرار دارد و تا سال ۱۴۰۳ افتتاح می گردد. در شیراز جهت راه اندازی موزه فرهنگ و هنر امکان سنجی هایی صورت گرفته و مقرر است در خراسان جنوبی و شهر بیرجند در باغ اکبریه یک موزه جدید ایجاد شود. همینطور در شهر تبریز جهت راه اندازی موزه فرش در حال امکان سنجی هستیم. پیگیری جهت راه اندازی چنین موزه ای در شرایطیست که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با ثبت جهانی بازار تبریز، راه اندازی یک موزه در رابطه با فرش را به یونسکو قول داده بود، اما تا کنون به نتیجه نرسانده است.
مدیر توسعه گروه موزه های دفینه ضمن اشاره به امکان سنجی در باغ اکبریه بیرجند در خراسان جنوبی جهت راه اندازی موزه، اظهار نمود: طبق بررسی های انجام شده متوجه شدیم عمارت باغ اکبریه وضعیت مطلوبی به لحاظ نگهداری بنا ندارد. درحالی که این باغ ثبت جهانی شده است، ما به این جمع بندی رسیدیم با همکاری وزارت میراث فرهنگی این بنا برای موزه سازی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد تا در آن سرمایه گذاری کند و اولین پردیس موزه ای باغ ایرانی در اکبریه ایجاد شود.
قانونی افزود: در دیگر شهرها نیز امکان سنجی صورت می گیرد، نمونه آن شهر اهواز در خوزستان است که بنیاد مستضعفان آمادگی دارد در این شهر موزه سازی کند. باید توجه داشت که برخی از شهرها در موزه سازی پیشگام هستند و بیشتر رغبت نشان می دهند و این دست ما را باز می گذارد، مثل موزه تار و پود یزد. در برخی از شهرها هم سرعت فرآیند راه اندازی موزه بیشتر است.
مدیر توسعه گروه موزه های بنیاد مستضعفان با بیان اینکه راه اندازی موزه به فراخور تجهیز و تأمین مالی اتفاق می افتد، در رابطه با شاخص راه اندازی و توسعه موزه اظهار نمود: یکی از رسالت های چهارگانه بنیاد مستضعفان، مسؤولیت اجتماعی است و از سویی بنیاد دارایی های موزه ای دارد و نص صریح است که این آثار در معرض نمایش قرار گیرد.
او در رابطه با تعیین وضعیت ساختمان «تماشاگه تاریخ» که در نزدیکی ساختمان دفینه واقع شده و در گذشته محلی برای نمایش گنجینه تاریخ معاصر ایران و وسایل شخصی ناصرالدین شاه بود، اظهار داشت: ساختمان تماشاگه تاریخ حدودا از دهه ۷۰ در اختیار گروه موزه ها نیست و در اختیار سازمان املاک بنیاد مستضعفان قرار دارد، البته بحث هایی برای واگذاری آن مطرح گردیده است، ولی به صورت کل تمرکز اصلی ما روی شهرستان هاست.
قانونی در ادامه اظهار نمود: از چندصدهزار شیء که در گنجینه بنیاد مستضعفان نگهداری می شود، شاید حدود پنج درصد اشیاء به معرض نمایش گذاشته شده و بقیه در مخازن است و این آثار برپایه رده بندی و تنوع و در موزه های تخصصی به تدریج به نمایش درمی آیند.
مدیر گروه موزه های بنیاد مستضعفان همینطور اظهار داشت: در گنجینه های بنیاد مستضعفان نزدیک به چندصدهزار شیء تاریخی وجود دارد، درحالی که شاید حدود ۱۰ هزار شیء تاریخی به معرض نمایش گذاشته شده باشد. هیچ ساختار و گروهی نمی تواند ادعا کند هر آن چه را در گنجینه دارد به نمایش می گذارد، اما احصاء و نگهداری از آثار و نمایش آثار شاخص صورت می گیرد.
آثار غیراصل و تقلبی در موزه های بنیاد مستضعفان نمایش داده نمی شود
او در رابطه با فرآیند اصالت سنجی آثار و شناسایی آثار غیراصل توضیح داد: اصالت سنجی یک فرایند بین رشته ای است و تکنولوژی علمی روز و دستگاه ها و تصویربرداری های علمی به آن کمک نماید. در گروه دفینه یک کارگروه اصالت سنجی وجود دارد و تمام اشیاء برای اینکه وارد موزه شوند باید فرآیند اصالت سنجی را طی کنند. با عنایت به این رویه ما مطمئنیم اثر غیراصیل در موزه های بنیاد مستضعفان به معرض نمایش گذاشته نمی گردد، مگر اینکه در رابطه با آن نظر نسبی وجود داشته باشد، بطورمثال درباره یکی از آثار منسوب به کمال الملک بعد از آزمایش های مختلف متوجه شدیم همچون کارهای مستقیم کمال الملک نیست و مکتب کمال الملک است. ما هنوز در حال مطالعه این اثر هستیم، چون در مطالعات نشان داده شده است از بوم های وارداتی استفاده شده، درحالی که در دوره کمال الملک بوم وارداتی نداشتیم. در رابطه با اشیاء فلزی و سفالی هم همینطور است و از کارشناسان و دانشگاه ها کمک گرفته می شود.
مدیر توسعه گروه موزه های دفینه درباره انتقادهایی که در زمان راه اندازی موزه خودرو با عنایت به مرمت غیراصولی برخی خودرو ها مطرح شده بود، با اعتقاد بر اینکه آن چه در زمان افتتاح موزه خودرو راه افتاد یک پروپاگاندای رسانه ای بود، اظهار نمود: ما در رابطه با اشیائی صحبت می نماییم که نهایت عمرشان ۱۰۰ سال است. البته حساسیت دوستداران و کارشناسان خودرو را رد نمی کنم اما شیوه مرمت خوردو با یک سفال خیلی متفاوت می باشد. بعضی از خودرو ها در دوره هایی با تغییراتی روبرو شده بودند که از اصالت اولیه خودشان خارج شده بودند. رنگ خودرو تغییر نکرده است، شاید به اصل خودش برنگشته باشد. شاید بهتر بود در زمان راه اندازی موزه خودرو، این نکات به خوبی توضیح داده می شد که هر کدام از این خودرو ها چه فرایندی را طی کرده اند.
قانونی اظهار داشت: در پنج سال گذشته نگاه موزه داری در بنیاد نسبت به قبل تفاوت زیادی داشته است. در این دوره تحول جدی تری اتفاق افتاده شد. در واقع بنیاد از سال ۷۴ موزه داری را آغاز کرده است، ولی در چند سال گذشته تعداد زیادی موزه به مجموعه های آن افزوده شد.
مدیر گروه موزه های بنیاد مستضعفان همینطور در رابطه با مبلغ ورودی موزه های زیر نظر این گروه، که در ساختمان دفینه با چهار موزه حدود ۷۰ هزار تومان است و به نظر خبرنگاران بیشتر از رقم دیگر موزه ها بوده و به نسبت درآمد خانوار رقم بالایی به حساب می آید، در عین حال که برخی راهنمایان گردشگری معتقدند این مبلغ برای توریستهای خارجی که ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده نیز بالاست، تصریح کرد: مبلغ ورودیه برای خارجی ها در دفینه بالا نیست، با نرخ امروز ۱۰ دلار می شود. همینطور برای خانوار ایرانی در مقابل دیگر هزینه ها مبلغ ورودیه موزه بالا نیست.
منبع: سایت رسمی سیامك یزدانجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب