مسعود سخاوت دوست ـ آهنگساز:

موسیقی سریال ها ماندگارتر از آثار سینمایی است

موسیقی سریال ها ماندگارتر از آثار سینمایی است

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، آهنگساز مجموعه تلویزیونی «سوران» که پیش تر موسیقی سریال های «نجلا»، «بچه مهندس» و «گیلدخت» را ساخته، معتقد است: موسیقی این سریال یک عاشقانه برجسته در تلویزیون است. او می گوید: پیشبرد اصلی موسیقی «سوران» پس زمینه عاشقانه دارد و این پس زمینه است که گاهی روح حماسی، جنگی و تعلیقی به خود می گیرد.


مسعود سخاوت دوست ـ آهنگساز و نویسنده ـ در گفت و گو با ایسنا از تازه ترین اثرش در عرصه آهنگسازی و ارزیابی اش از سریال «سوران» که این شب ها از شبکه اول درحال پخش است صحبت کرد.
او در گفته هایش به عاشقانه های این سریال، استفاده از موسیقی محلی و استقبال از آن و همکاری اش در مدیوم های مختلف موسیقی نیز اشاره داشت.
سخاوت دوست که ساخت موسیقی اثری چون «موقعیت مهدی» را بر عهده داشته، ابتدا درباره ی شناختش از محتوای اثر و همکاری اش با پروژه «سوران» توضیح داد: اولین مواجهه من با سریال «سوران» بعد از اتمام فیلمبرداری و مراحل پایانی تدوین بود. «سوران» همچون آثاری بود که من در جریان کامل محتوای سریال همراه با تصاویر قرار گرفتم. البته طبیعی است که بخش های جزیی از سریال تا زمان پخش گرفتار تغییراتی شد اما برای ساخت موسیقی ۸۰ درصد از خروجی سریال را بصورت تدوین شده در اختیار داشتم. برای ۲۰ درصد باقی مانده با همکاری کارگردان بوسیله فیلمنامه کار را پیش می بردیم. به هر حال فیلمنامه و تصویر با هم انطباق کامل دارند.


آهنگساز سریال های «نجلا»، «بچه مهندس»، «نوار زرد»، «دلدادگان»، «جلال»، «گیلدخت» و «محکومین» با اشاره به مدت زمان ساخت موسیقی سریال «سوران» هم اظهار داشت: در زمان شروع ساخت موسیقی بخش عمده ای از درام را از نظر تصویری در اختیار داشتم. ۶ قسمت ابتدایی «سوران» بیش از دو ماه زمان برد و بعد از آن، از نظر زمانی فشرده تر کار کردیم. حتی حالا نیز مشغول آهنگسازی این سریال هستم. در کل حدود چهار ماه ساخت موسیقی سریال «سوران» طول کشیده است.



سازهای «سوران» سمفونیک هستند
سخاوت دوست در واکنش به این جمله که در سریال «سوران» بنا بر محتوایی که دارد از موسیقی محلی استفاده شده است، شما از چه سازهایی استفاده کردید؟ اظهار داشت: فیلم و سریالی که در خطه خاصی تولید شده، ضرورتی ندارد که حتما از اتمسفر و سازهای محلی برای موسیقی متن هم استفاده نماید اما اگر هم استفاده شود، امتیاز بشمار می رود. سریال «سوران» فضایی عمومی و انسانی دارد که روابط انسانی در جریان داستان، پررنگ تر از آن ناحیه و منطقه بود بنا بر این سعی کردیم اتمسفر اثر را جهانی تر ببینیم. البته در این سریال موسیقی نواحی و کردی را در اندازه یک رایحه استفاده کردیم که در بستر زیرین خصوصاً سکانس های عاشقانه جریان دارد. این بخشی که از موسیقی نواحی استفاده کردیم تا ارتباط فرهنگ شرقی را بین مخاطبان حفظ نماییم. همین طور سازهایی که در موسیقی «سوران» استفاده شده است به همان دلیل جهانی بودن، سمفونیک هستند.
وی در پی همین صحبت ها در پاسخ به این که قبل از سریال «سوران» با موسیقی منطقه کردستان آشنایی داشتید؟ اشاره کرد: بله. قبل تر در دانشگاه با مولفه های موسیقی کردی آشنا شدم و چند کاری هم در این زمینه انجام داده بودم.



عمده تمرکز موسیقی بر قسمت های عاشقانه سریال
این آهنگساز همین طور در توضیح این مطلب که باتوجه به ژانر سریال که اجتماعی ـ تاریخی است و در بخشهایی نیز حماسی می شود ولی در عین حال سکانس های عاشقانه و حزن انگیز در فیلم بسیار است، به این پرسش که از این مساله برای پیشبرد و ساخت موسیقی متن استفاده کردید؟ بیان کرد: عمده تمرکز آهنگسازی در بخش حزن انگیز و عاشقانه سریال است و نظر من هم برجسته بودن عاشقانگی موسیقی بود. در سریال های اجتماعی ـ تاریخی بخش های حماسی فضایی عمومی بشمار می رود اما سکانس های عاشقانه، فضایی خصوصی و درونی در عین حال قابل تعمیم برای همه مخاطبانی که این حس را تجربه می کنند، به وجود می آورد. پیشبرد اصلی موسیقی سریال «سوران» پس زمینه عاشقانه دارد و این پس زمینه است که گاهی روح حماسی، جنگی و تعلیقی به خود می گیرد.
وی در پاسخ به این که برای ساخت موسیقی متن، نظر سازندگان هم دخیل است و با کارگردان «سوران» چطور به نتیجه قطعی رسیدید؟ توضیح داد: این موضوع، بسیار فنی و توافقی است. به نظرم ۱۰۰ درصد نظر مولف فیلم یا سریال در ساخت موسیقی اهمیت دارد. تمامی اعضای گروه سازنده در کنار یکدیگر یک واحد یا کل را می سازند و هرکدام ایده هایشان را بصورت ظاهری یا باطنی به آن فیلم یا سریال تزریق کرده اند. موسیقی هم به عنوان قسمتی از این واحد، نقشی دارد که آن را ایفا می کند. میزان اثرگذاری، حد و مرز نظرات سازندگان در موسیقی متن، بستگی به فضای گفتمانی عوامل دارد. نظرات سلیقه ای تا اندازه ای می تواند دخیل باشد اما این سلایق باید از فیلتر گفتمانِ منطقی و زیبایی شناسی بین کارگردان و آهنگساز عبور کند. در ساخت موسیقی برای سریال «سوران» گفتمان منطقی بین من و کارگردان و دیگر عوامل شکل گرفت.

سازنده می تواند مسیر موسیقی آهنگساز در سریال را تغییر بدهد
وی در ادامه همین بحث در توضیح روش کاری اش اشاره کرد: بطور معمول، کارهایم به این روش است که قبل از ساخت قطعه ای موسیقی، گفت و گوی مفصلی با عوامل خواهیم داشت تا اتود اول صورت گیرد و بعد از آن، باز هم بحث و گفت و گو ادامه خواهد داشت تا به نتیجه قطعی برسیم. گفتمان نظری بسیار اهمیت دارد و نظر سازنده می تواند مسیر موسیقی آهنگساز در سریال را تغییر بدهد. پس از آن که بخش های نظری به اتمام رسید، به فضای فنی می رسیم. بخش فنی آهنگسازی تخصصی تر است و فضای گفتمان هم به طبع کمتر خواهد شد و عوامل سازنده به ذهن و کار آهنگساز اعتماد می کنند.



سخاوت دوست که قبل تر آهنگسازی آثاری در رابطه با تاریخ معاصر کشورمان را عهده دار بوده، در پاسخ به این پرسش که ساخت موسیقی آثاری که به موضوع و مسایل روز می پردازند، چه تفاوت هایی برای خودتان و حتی گوش شنونده دارد؟ عنوان کرد: موسیقی در فیلم و سریال هایی که برای بازگو کردن تاریخ معاصر ساخته می شوند، جنبه نوستالژیک دارند. اغلب ساخت ملودی های فیلم و سریال ها فرازمانی اند، یعنی منحصر به زمان و تاریخ خاصی نیستند. البته ساخت موسیقی در تاریخ معاصر بسیار متفاوت است برای اینکه خیلی از مخاطبان در آن دوران زندگی کرده اند و اتمسفر شنوایی آن زمان را در ذهن دارند. ما برای باورپذیری و درگیر کردن احساس مخاطب با موسیقیِ آثار تاریخ معاصر، به سراغ ملودی همان دوران می رویم تا شنونده بتواند ارتباط عاطفی خوبی برقرار کند.
او سپس در توضیح این که مخاطبان با موسیقی متن سریال ها بیشتر همذات پنداری می کنند و در خاطرشان می ماند یا در مدیوم سینما؟ اظهار داشت: بدون شک مخاطبان با موسیقی سریال ها چه در تلویزیون و چه در پلت فرم ها ارتباط بیشتری برقرار می کنند. در روزگاری، سینما با مردم رابطه ویژه تری داشت اما حالا جریان تاثیرگذارتری به خود گرفته است. سریال ها دائما با گوش مخاطب ارتباط برقرار می کنند، ته نشین می شوند و مخاطب را تا پایان پای خود می نشانند. خاصیت ادامه سریال سبب می شود تا مخاطب نیز مدام موسیقی اثر را بشنود تا داستان در روند خود به نتیجه برسد.
وی اظهار داشت: به نظرم حالا سریال ها و مفاهیم آنها از نظر فنی و محتوایی ماندگارتر از آثار سینمایی شده اند. در حقیقت ادامه متوالی دراماتیکی که در سریال اتفاق می افتد، منجر به ماندگاری می شود. البته این مساله نسخه قطعی برای تمامی آثار نیست و آثار سینمایی بسیاری در همین اواخر بوده اند که موسیقی شان سر زبان ها افتاده است.



از خروجی «سوران» راضی بودید؟
سخاوت دوست که آهنگسازی آثاری چون «می خواهم زنده بمانم»، «ملکه گدایان»، «سیاوش»، «مانکن»، «جزیره»، «نیوکمپ» و «قهوه ترک» را برای شبکه نمایش خانگی انجام داده است سپس در پاسخ به این که خودتان چقدر از خروجی کارتان در حوزه موسیقی متن سریال «سوران» رضایت دارید؟ اینطور اظهار داشت: رضایت مندی ۱۰۰ درصد از اثر هنری برای من بعید است و در پرونده کاری ام، هیچ وقت از اثری بطور کامل رضایت نداشته ام. موسیقی های تولیدی ام، همیشه نقاط ضعف و قوت را توامان با هم داشته اند. در راه کاری تلاش کردم تا این نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنم. درباره ی سریال «سوران» هم باید بگویم که رضایت مندی دارم اما همانطور که گفتم تا آخر عمرم، رضایت تمام و کمال از آثار خود ندارم.
وی در توضیح این که تقریباً «سوران» به نیمه پخش رسیده، تا حالا بازخوردها به موسیقی «سوران» چطور بوده است؟ بیان کرد: تا حالا بازخوردهایی که درباره ی موسیقی سریال دریافت کرده ام، مثبت بوده و نظر مخالفی در ذهن ندارم. تا جایی که می دانم مخاطبان با موسیقی متن ارتباط برقرار کرده اند. همین طور میزان و تنوع ملودی «سوران» را مناسب می دانستند. بابت رضایت مخاطبان از موسیقی «سوران» خداوند را شاکرم.

از همکاری با گروه «سوران» حس خوشایندی دارم
این آهنگساز در آخر ارزیابی اش از سریال «سوران» را اینطور عنوان کرد: گروه سریال «سوران» حرفه ای، دلسوز و کاربلد بودند. از کوچک ترین عوامل گرفته تا بزرگ ترین، همه اعضا با وسواس و دقت بسیار کارشان را انجام دادند. گروه فیلمبرداری، صدابرداری، تدوین و... یک مجموعه واحد و باکیفیت را شکل دادند که همین مورد هم سبب شد تا از همکاری با آنان احساس خوشایندی داشته باشم.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، سریال تلویزیونی «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده این شب ها از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.
«سوران» قصه مبارزات مردم کُرد در اواخر دهه ۵۰ را روایت می کند.
این سریال چهارشنبه ها و پنجشنبه ها ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه پخش می شود و در ایام جمعه پس از خبر ساعت ۲۱ تکرار دو قسمت پخش شده در این دو روز روی آنتن می رود.
مهدی نصرتی، علیرضا جعفری، توماج دانش بهزادی، مریم کاظمی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی، احمد جعفری، روزبه رئوفی، گلنوش قهرمانی، هلن نقی‏لو، علی اکبر اصانلو، احمد صدفی، ارشیا عبدالهی، آرش نیازی، مدیا ذاکری، حمید محرابی، علیرضا حنفی، شاهو شاهمرادی، سیمین بهفر، با معرفی آسو پاشاپور و با هنرمندی زنده یاد حسام محمودی ترکیب بازیگران این سریال را می سازند.




منبع:

1402/04/20
10:07:45
5.0 / 5
399
تگهای خبر: آهنگ , ساز , موسیقی , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو