در گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو مطرح شد؛
نگارگری ایرانی چگونه جهانی می شود؟
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، عضو شورای سیاست گذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران اعتقاد دارد نگارگری ما اگر بخواهد در حد فضای کتاب آرایی و کلاسیک سنتی باشد، اساسا نمی تواند در دنیای جدید حرفی برای گفتن داشته باشد.
خبرگزاری مهر - گروه هنر- آزاده فضلی: یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران شنبه ۱۳ اسفندماه در حالی در مؤسسه صبا شروع به کار کرد که در این نمایشگاه ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند در گرایش های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری به معرض نمایش گذاشته شده است.
از میان ۲۲۱ اثر، ۷۷ اثر از ۵۵ هنرمند در گرایش تذهیب، ۲۳ اثر از ۱۲ هنرمند در گرایش طراحی نگارگری، ۶۳ اثر از ۴۳ هنرمند در گرایش گل و مرغ و ۵۸ اثر از ۴۰ هنرمند در گرایش نگارگری، روی دیوار رفته و همینطور ۳۱ اثر هم از هنرمندان مدعو به نمایش درآمده است.
نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در مؤسسه صبا فرهنگستان هنر میزبان علاقمندان خواهد بود.
نمایشگاه آثار دوسالانه نگارگری، فضایی چشم و روح نواز برای علاقمندان به این هنر ایجاد می کند، همچنان که هنر نگارگری از مفاهیمی مانند تعالی روح، هنر قدسی و دیگر مفاهیم مشابه نشأت گرفته است.
در بخش هایی از نمایشگاه، آثاری متفاوت از آثار نگارگری همیشگی همچون تذهیب و تشعیر و گل و مرغ هستیم و نگاره هایی دیده می شوند که به شکلی میتوان گفت در جهت گذار از خصوصیت های همیشگی نگارگری برآمده اند. البته نمی توان کتمان کرد که هنر نگارگری هنری روحانی به حساب می آید که عالمی برتر از عالم مادی زمین در ذهن هنرمند نقش می بندد. به بهانه برگزاری نمایشگاه یازدهمین دوسالانه نگارگری ایران با یکی از اعضای شورای سیاست گذاری این دوسالانه به گفتگو پرداختیم که مشروح آنرا در ادامه می خوانید.
تولید یک اثر نگارگری در این مقیاس و کیفیت، زمان بر است و اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد و صرفا به علت عشق و علاقه هنرمند رخ دهد نمی توانیم انتظار داشته باشیم آثار هنری به کرّات تولید شوند امیر طهماسبی هنرمند نگارگر و عضو شورای سیاست گذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ارزیابی آثار این دوره دوسالانه توضیح داد: در این دوره دوسالانه نگارگری شاهد نوسان نبودیم و آثار را می توانیم هم از جهت کمّیت و هم از کیفیت مورد بررسی قرار دهیم؛ در مورد کیفیت آثار باید بگویم چون بسیاری از هنرمندانی را که شرکت کرده اند، می شناسیم آثارشان کیفیت رو به رشدی داشته است و میتوان این آثار را نسبت به دوره های قبلی مقایسه کرد و جای امیدواری دارد که در قسمت هایی مثل تذهیب، شاهد کیفیت بهتری هستیم و به آثار اصیل نقاشی ایرانی نزدیک تر است و کارهای فوق العاده ای را شاهد می باشیم.
نمایشگاهی که تمام بضاعت نگارگری ایران نیست!
وی همینطور اظهار داشت: مشکل عمده ما در قسمت نگارگری است که به نسبت نسل میانه ای که جز هنرمندان باسابقه هستند، کیفیتی که انتظار داریم و خلأیی که با آن مواجه هستیم، هنوز نتوانستیم پر نماییم و جایگزین های خوبی برای آنها پیدا نکردیم و این مورد کمی مایه نگرانی است. البته فراز و فرودها همیشه در هنرهای تجسمی بخصوص در نقاشی هم دیده می شود و فقط در ارتباط با نگارگری نیست اما در مجموع با عنایت به وقفه ای که در برگزاری دوسالانه افتاد و شرایطی که داشتیم، نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه نگارگری، نمایشگاه آبرومند و خوبی قلمداد می شود البته این، تمام بضاعت نگارگری ایران نیست و به واقع اعتقاد دارم شرایط از این که هست، بهتر می تواند باشد و کیفیت بهتری را شاهد باشیم. بخصوص اگر بتوانیم با ترفندی، دوستانی که سابقه بیشتری دارند، جذب نماییم و از کارهایشان استفاده نماییم، می توانیم شرایط بهتری را داشته باشیم.
طهماسبی در مورد مشکل بزرگی که هنرمندان نگارگر با آن مواجهند، بیان نمود: اگر فضای هنر بخصوص هنرهای تجسمی و سنتی، حمایت مالی نداشته باشند، متأسفانه همیشه مشکلات پابرجا خواهد ماند چونکه تولید یک اثر هنر نگارگری در این مقیاس و کیفیت، زمان بر است و اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد و صرفا به علت عشق و علاقه هنرمند رخ دهد نمی توانیم انتظار داشته باشیم آثار هنری به کرّات تولید شوند. ازاین رو پشتیبانی از این هنر بسیار اهمیت دارد و نبود آن، مشکلات عدیده ای در زمینه کیفی کار بوجود می آورد.
وی ضمن اشاره به حمایت های مدیرکل هنرهای تجسمی از نگارگری، خاطرنشان کرد: امیدواریم که در مسئله مالی و خرید آثار هنری حمایت هایی را شاهد باشیم، چونکه در این نوع مسائل مراکز دولتی مؤثر هستند و می توانند دلگرمی برای هنرمندان به وجود آورند. این اتفاق در سالهای قبل افتاده است و وقتی ما جوان تر بودیم، خرید آثار و کمک های مالی به ما کمک کرد تا بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و این انتظار از مسؤلان وجود دارد.
این هنرمند نقاش و نگارگر در رابطه با وضعیت انجمن نگارگری ایران توضیح داد: نیاز داریم که اتفاق جدیدی در انجمن رخ دهد و بازبینی صورت گیرد چونکه هم اکنون، انجمن آنطور که باید و شاید و همچون سالهای اوج گذشته اش، فعال نیست. انجمن حضوری کمرنگ در عرصه نگارگری دارد اما برگزاری نمایشگاه دوسالانه هم به شکلی تأثیرگذار است و به واسطه رئیس هیأت مدیره انجمن و پیشکسوتان شکل گرفت اما انتظار بیشتر از اینها است، چونکه انجمن نباید صرفا اکتفا به برگزاری نمایشگاه کند و باید به موضوعات دیگری هم بپردازد.
رشد و خلاقیت در نگارگری چگونه رخ می دهد؟
وی در پاسخ به این که در هنر نگارگری که جز هنرهای اصیل ایرانی به حساب می آید و از قواعد خاصی پیروی می کند؛ رشد و خلاقیت چگونه رخ می دهد، اظهار داشت: «نگارگری» اساساً جز هنرهای کلاسیک ایرانی است و یک چارچوب مشخصی دارند و فقط در نقاشی و نگارگری این گونه نیست و در موسیقی هم شاهد چنین چارچوبی هستیم. در واقع این چارچوب مثل فضای نقاشی مدرن، رها نیست و در این چارچوب ما کاملاً آزادانه می توانیم خلق اثر نماییم و از تفکرات و شیوه های دیگر ایده بگیریم. همینطور در متریال هم می توانیم تجربه های جدیدی را داشته باشیم اما تمامی این اتفاقات باید داخل چارچوبی که تعریف شده است، باشد و این از جهاتی مشکل را افزون می کند، چونکه ما باید هم اصالت را در نظر بگیریم و هم بتوانیم مبانی نقاشی ایرانی را حفظ نماییم. دستیابی به این مهم، احتیاج به استمرار کاری و مطالعه و نقد خوب داریم که اینها جز مشکلاتی است که در فضای هنرها ی تجسمی ایران کمتر دیده می شود. اما با تمام این مسائل شاهد کارهای خوبی هستیم و امیدواریم این شرایط تداوم یابد.
عضو شورای سیاست گذاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در مورد کیفیت و سنجش آثاری که از چارچوب های همیشگی نگارگری گذر کرده اند و در نمایشگاه دوسالانه هم حضور دارند، توضیح داد: صرفا نمی توانیم بگوییم آثاری که متفاوت از بقیه هستند، آثاری خوب هستند و بعضاً چون ما فضا را برای عرضه آثار بازتر گرفتیم، این به آن مفهوم نیست که اساسا این کارها موفق هستند بلکه این آثار می توانند بارقه هایی از اتفاقات باشند که در خلق آثار بعدی خودشان را نشان دهند. همچنین، احساس کردیم حضور این آثار می تواند مسیری را برای آینده ایجاد نماید تا فضاهای بهتری را شاهد باشیم. در واقع تلاش کردیم نمایشگاه دوسالانه یازدهم را از یکدستی خارج نماییم و آثار جدید را هم نصب نماییم. در هر حال اصالت در آثار کلاسیک سنتی و هنر نگارگری خیلی مهم است چونکه باید مبانی و چارچوب ها حفظ شوند؛ برای مثال در تذهیب، بهترین آثار در دوره های پیشین بخصوص چند قرن گذشته خلق شده است و همان دوره، معیار و الگوی مقایسه ای بسیار خوبی به حساب می آید.
وی تصریح کرد: کاری موفق است که بتواند اصالت های کلاسیک را حفظ کند و در عین حال، قالب های جدیدتری را عرضه کند بدون این که صدمه ای به چارجوب ها وارد کند. این نکته بسیار حساسی است که به سادگی شکل نمی گیرد و هنرمند نگارگر شاید بعد از طی چند دهه کاری، به این مهم برسد.
نگاه جهانی در آثار نگارگری
طهماسبی در پاسخ به خبرنگار مهر در رابطه با این که یک هنرمند نگارگر چگونه می تواند نگاهی جهانی را در آثارش نمود دهد و مخاطب جهانی را هم جذب نماید، اظهار داشت: اگر بخواهیم این گونه نگاه نماییم، باید هنرهای جدید در دنیا را هم بشناسیم؛ نگارگری ما اگر بخواهد در حد فضای کتاب آرایی و کلاسیک سنتی باشد، اساسا نمی تواند در دنیای جدید حرفی برای گفتن داشته باشد. هنرمند باید هنر جدید و کاربردهای آنرا بشناسد و در واقع فضای کاری باید از فضای تصویرسازی و کتاب آرایی بیرون برود و در چارچوب تابلو کار کند که کار کردن در این قالب، معیارهای دیگری خواهد داشت، معیارهایی چون سادگی، ابعاد، اشاره به زیبایی شناسی جدیدتر و … بعضاً در کار هنرمندانی که در دنیا شاخص تر می شوند و ساکن هند یا پاکستان می شوند، این گونه آثار را می بینیم. اینها با دنیا و هنر جدید ارتباط بهتری داشتند و دارای هنرهای دوگانه هستند؛ یعنی در هنرهای سنتی مشغول بودند و در عین حال توانستند با معیارهای جهانی هم کار کنند.
وی افزود: هنر نگارگری و هنرهای سنتی چنین امکانی را دارند، همچنان که در موسیقی ایرانی هم چنین امکانی وجود دارد که با تلفیق، موسیقی تلفیقی ایجاد می شود.
این هنرمند نگارگر در انتها اظهار داشت: برای رسیدن به هنر نگارگری با مخاطب جهانی باید چند وجه در نظر گرفته شود؛ اول سلیقه عمومی، دوم مطالعه و سوم ارتباط هنرمند با هنر؛ همه این وجه ها در کنار آزمون و خطا کردن هنرمند و استمرار در کار به نتیجه می رسد که در نهایت یک هنرمند می تواند نگاهی جهانی را در آثارش نمود دهد و موفق شود و این حتما شدنی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب