گفت وگو با مهدی طالعی نیا، احیاگر پرده های نقالی و نقاش

چرا نقاشی قهوه خانه ای دفورمه و خام است؟

چرا نقاشی قهوه خانه ای دفورمه و خام است؟

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، مهدی طالعی نیا، نقاش قهوه خانه ای با دفاع از ماهیت نقاشی قهوه خانه ای به عنوان یک هنر ملی، معتقد است: مسبب اصلی کمرنگ و حتی منسوخ شدن نقاشی قهوه خانه ای، مدیران ناکارآمد هستند؛ وگرنه این هنر ملی است و قابلیت پرداختن به موضوعات مختلف مذهبی، شاهنامه، بزمی و رزمی را دارد.


مهدی طالعی نیا، احیاگر پرده های نقالی و نقاش قهوه خانه ای در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: نقاشی قهوه خانه ای نوعی از نگارگری ایرانی است که در حوزه هنر عامه جای می گیرد. بقیه نگارگری ها در حوزه هنر فاخر یا هنر کلاسیک یا هنر درباری و اشرافی کار می شد.
وی در ادامه اظهار داشت: از آنجائیکه نقاشی قهوه خانه ای با عوام طرف است، طبیعتا آن پیچیدگی ها و ظرافت های نقاشی نگارگری ایرانی را ندارد و با یک سری دفورماسیون ها و خام دستی ها، محتوای خودش را بیان می کند.
او در ارتباط با محصول نقاشی قهوه خانه ای اینطور بیان نمود: این هنر دو محصول دارد که یکی از آنها تابلو و دیگری پرده است. تابلوها معمولاً کوچک تر هستند و کلاف چهارچوب و قاب دارند و در مکانی خاص نصب می شوند. پرده ها معمولاً بدون کلاف هستند و علتش اینست که نقاش یا نقال بتواند آنرا رول کند و به مکانهای مختلف ببرد. ابعاد پرده ها هم معمولاً بزرگ است.
وی در ادامه به محتوای نقاشی قهوه خانه ای اشاره نمود و اظهار داشت: محتوای این هنر معمولاً مذهبی، شاهنامه ای، بزمی و یا زنانه است. در محتوای مذهبی معمولاً قصه های سیدالشهدا و دیگر معصومین به تصویر کشیده می شود. در محتوای شاهنامه ای معمولاً قصه های اساطیری، پهلوانی و تاریخی شاهنامه عرضه می شود. در زمینه بزمی هم زنان نقش فعال دارند. همینطور در هنر پرده کشی هیچ گاه بزمی نگاری نداشتیم و در بخش پرده تنها محتوای مذهبی عرضه می شود.
پرده نقالی شاهنامه ای از بخش اساطیری شاهنامه

1402/01/14
09:47:06
5.0 / 5
373
تگهای خبر: هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو