رونمایی از ریسه های عشق در مهر؛

تمرین موسیقایی برای بامداد ظهور

تمرین موسیقایی برای بامداد ظهور

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، دست اندرکاران مرکز سرود نهضت ضمن اعلام رسمی تاسیس این نهاد موسیقایی ذیل فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی از یک نماهنگ ویژه ولادت حضرت مهدی (عج) هم رونمایی کردند.


دریافت 44 MB
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، نماهنگ سرود «ریسه های عشق» با شعری از قاسم صرافان محصول جدید مرکز هنری رسانه ای «نهضت» در آستانه فرارسیدن میلاد حضرت مهدی (عج) در خبرگزاری مهر رونمایی گردید.
توجه ویژه سازمان تبلیغات اسلامی به مبحث سرود در سال ۱۴۰۲
حسین صیامی مدیر باشگاه سرود نهضت در ابتدای این نشست ضمن عرضه توضیحاتی در رابطه با فعالیتهای مرکز سرود «نهضت» اظهار داشت: باشگاه سرود نهضت تقریبا دو ماه است که مراحل مقدماتی تاسیس خویش را آغاز کرد ه است. خوشبختانه ظرفیت عجیبی در حوزه سرود وجود داشته است که ما از بدو تاسیس مرکز نهضت سعی کردیم فعالیتهایی را در این حوزه داشته باشیم. البته تا به امروز نهادهای زیادی هستند که در حوزه سرود فعالیت می نمایند اما می دانیم که خیلی از آنها تمرکز لازم را در این حوزه ندارند. ازاین رو ما تصمیم داریم در جهت خدمت رسانی به گروههای سرود که صرفا هم مالی نیست در حوزه خدمات آموزشی و رفاهی هم حمایت هایی را به گروههای سرود عرضه دهیم.
وی اضافه کرد: یکی از مقولات مهمی که در باشگاه سرود نهضت تصمیم به اجرای آن داریم، پشتیبانی از گروههای سرود با استفاده از ظرفیت های سازمان تبلیغات اسلامی با نگاهی متفاوت می باشد. همین سه گانه تولیدی ما که به مناسبت نیمه شعبان ساخته شده، فرآیندی بود که به اتکا به ضعف های دوره های پیشین در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. آنچه از این سه قطعه در رابطه با نیمه شعبان ساخته شده در واقع پر کردن جای خالی کمبودهایی بوده که د راین حوزه احساس می شود.

رویکردهای مرکز سرود نهضت در موسیقی چیست؟
مدیر باشگاه سرود نهضت در رابطه با محوریت موضوعی سرودهای ساخته شده اخیر که به مناسبت نیمه شعبان پیش روی مخاطبات قرار گرفته توضیح داد: یکی نگاههای در رابطه با این تولیدات بحث «احیای نیمه شعبان» است که به اعتقاد ما تمرینی برای رسیدن به بامداد ظهور با شب زنده داری است. یکی دیگر از صدمه شناسی هایی که ما در مرکز سرود نهضت انجام دادیم، دوری از تولید آثاری است که به طور عمده روی محور غم تولید می شود. گرچه فراغ امام زمان برای ما دربرگیرنده غم و حزن و اندوه است اما انتظار فرج نگاهی فرح بخش است که باید در آثار موسیقایی هم مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس حوزه سرود افزود: نکته دیگری که از مهم ترین اولویت های ما در مرکز سرود «نهضت» به حساب می آید، توجه به توانمندی ها و استعدادهای موجود در شهرستان ها است موضوعی که متاسفانه طی سالهای اخیر نسبت به آن کم توجهی های صورت گرفته و می بایست برای برون رفت از نقطه ضعف کارهایی را انجام داد البته در همین چند وقت اثری به نام «یوسف زمان» با شعری از قاسم صرافان را در منطقه لارستان فیلمبرداری کردیم که برای ما دربرگیرنده ظرفیت های بسیار ارزشمندی از شهرهای مختلف کشور بود. فرآیندی که تصمیم داریم حتما آنرا در آینده ادامه دهیم. یکی دیگری از نگاههای ما توجه به تولید آثاری در حوزه خردسال و کودک است. ما در همین زمینه اثری به نام «جشن آقا» را به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) تولید کردیم که با همراهی گروه سرودی از ورامین مشتمل بر حضور هنرمندان کودک با حال و هوایی فرح بخش و شاد پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

کارهای انجام نشده زیادی در سرود داریم
مدیر باشگاه سرود نهضت در قسمت دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به کارکردهای موثر حوزه سرود خاطرنشان کرد: ما یکسری فرهنگ ها و خرده فرهنگ های بومی داریم که احیای آن میتوان در جمع خوانی تبلور پیدا کرد. این مورد را میتوان در جشنواره ها و تولیدات موسیقایی روی آن متمرکز بود. من بر این باورم که کارهای بسیاری در رابطه با سرود داریم که هنوز اجرا نشدند. این نیاز مستلزم تلاشهای زیادی است که باید روی آن توجه بیشتری داشته باشیم.
صیامی در قسمت دیگری از این نشست خبری بود که ضمن تاکید بر ارتقای سطح کیفی و محتوای سرودهای ساخته شده در کشورمان اظهار داشت: روندی که حالا در حوزه سرود وجود دارد و می تواند در شرایط کارشناسانه تر و پژوهشگرانه تری مورد توجه قرار گیرد، تمرکز و دقت بیشتر روی دو مبحث «شعر» و «موسیقی» است که یک جاهایی از دست می رود، ما نمونه های فراوانی در این حوزه داریم که خیلی هم شنیده شده اند اما بسیاری شان گرفتار دوگانگی زبانی است. طبیعتاً وظیفه ما در این خلاء همین است که بتواند چنین ظرفیت هایی را به هم پیوند بزند. خوشبختانه ما در سال ۱۴۰۱ شاهد تاسیس دو نهاد در حوزه سرود کشور بودیم که می تواند دربرگیرنده اتفاقات مبارکی در حوزه سرود باشد. به هر ترتیب تشکیل بخشی با عنوان سرود در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و تاسیس «مرکز سرود نهضت» می تواند مسیری برای بهبود وضع موجود برای ایجاد پیوند میان جامعه ادبی و هنری کشور و فضای سرود کشور تلقی شود. این در شرایطی است که توجه به مبحث نشر هم مبحث مهمی است که می بایست بیشتر از اینها مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد. کما این که حالا ما آثار خوبی را داریم اما چون انتشار آنها با عیب و ایراد مواجه بوده نتوانسته بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

محدودیت سنی در سرود، مارکتینگ جهانی و چند داستان دیگر
وی که در جریان برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر یکی از مدیران اجرایی بخش سرود این رویداد ملی بود، در ادامه این نشست خبری بود که به مبحث محدودیت های سنی در گروههای سرود و حضور این گونه موسیقایی در ایران برای حضور در رویدادها و تولیدات و مارکتینگ جهانی بیان نمود: گروه سرود بدون تردید دربرگیرنده محدودیت سنی نیست کما این که در همین جشنواره موسیقی فجر سال جاری دیدید که چه در جریان برگزاری بخش سرود و چه در مراسم اختتامیه از گروه ها سرودی استفاده شده که هنرمندانش در رده سنی بزرگسال قرار داشتند. در حوزه بین الملل هم باید بگویم که مساله «جمع خوانی» حالا چه در کشورهای عربی و چه در کشورهای دیگر تبدیل به یک مساله موسیقایی حل شده است. ازاین رو ما هم باید به این سمت و سو کارها را هدایت نماییم که بتواند در مارکتینگ جهانی موسیقی حضور موثری داشته باشد.
مدیر باشگاه سرود نهضت اضافه کرد: ما باید اصل این مورد را بپذیریم که در حوزه سرود کارهای قوی ساخته شده اند اما همین گروههای سرود با جریان اصلی موسیقی در کشور فاصله دارند. کیفیتی که ابتدا در حوزه محله محور و نهایتا استانی خلاصه شده است. ازاین رو داشتن یک نگاه ملی به مقوله سرود و پر کردن خلاءهای موجود در این میان با استفاده از آموزه های علمی حوزه موسیقی بخصوص حوزه موسیقی کرال می تواند راه ورود سرود به مارکتینگ جهانی حوزه موسیقی را باز کند. ما حالا می توانیم در یکسری حوزه ها با گروههای کُر جوان و نوجوان منطقه ارتباط های فرهنگی را ایجاد نماییم و در همین مبحث «منجی» به تولید کارهایی بپردازیم که می تواند یک اثر را تبدیل به پروژه ای بین المللی کند.

می دانیم هم شکست می خوریم و هم پیروز می شویم!
صیامی در رابطه با نقش سرود و برگزاری بخش سرود جشنواره موسیقی فجر در آینده این فرایند توضیح داد: یکی از اتفاقات خوبی که افتاده تاسیس دفتر سرود در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به نظرم می تواند سرود را وارد فرایند بازاریابی و نظام اقتصادی و حرفه ای سرود کند. حضور سرود در جشنواره موسیقی فجر این کمک را خواهد نمود که معایب موجود در حوزه سرود که واقعاً بخش جدایی ناپذیر از موسیقی است، برطرف شد. بعد دیگری که در این عرصه می تواند مورد توجه قرار گیرد. ایجاد حرکت اجتماعی در بین مردم به واسطه سرود است. ظرفیتی که باید از آن استفاده نمود. این مهم ترین گامی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد و ما تلاش می نماییم در دفتر موسیقی مرکز هنری رسانه ای نهضت آنرا ادامه دهیم. این یک نگاه مهم می باشد که می دانم شدنی است.
حسین صیامی: می دانیم در یک جایی شکست می خوریم و در یک جایی هم پیروز خواهیم بود. اما اصل مبحث این که همواره دنبال این هستیم تا پیوند درستی بین موسیقی کرال و سرود ایجاد نماییم که نتیجه اش برداشت یک محصول هنری باکیفیت باشد وی در قسمت دیگری از این نشست رسانه ای بود که با تکیه بر شناسایی نقطه ضعف ها در حوزه سرود اظهار داشت: من در این سال ها فعالیت زیادی برای سرود انجام داده ام و باید بگویم که یکی از نقطه ضعف های ما در این عرصه مهم خلاء ارتباط و بسته بودن فضای موجود است. فضایی که باید آنرا شکست و به سراغ آدم ها و هنرمندانی رفت که در حوزه موسیقی کارشناس هستند و می تواند کمک موثری برای ارتقا سرود کنند. ازاین رو آنچه ما در مرکز سرود نهضت روی آن تاکید داریم اصلاً و ابداً مبتنی بر گذشته نیست. البته که همه این حرف ها در حد صحبت است و می دانیم در یک جایی شکست می خوریم و در یک جایی هم پیروز خواهیم بود.
صیامی اضافه کرد: اما اصل مبحث این که همواره دنبال این هستیم تا پیوند درستی بین موسیقی کرال و سرود ایجاد نماییم که نتیجه اش برداشت یک محصول هنری باکیفیت باشد که می تواند در مناسبت ها و موضوعات مختلف مورد استفاده موثر قرار گیرد. ما موظفیم که خلاءها را شناسایی نماییم و با اتکا به ظرفیت ها کارهای مهمی انجام دهیم. اساسا در این حوزه هم باید هم افزایی همه نهادهای در رابطه با سرود وجود داشته باشد و اگر بتوانیم فضای رقابتی را به فضای رفاقتی تبدیل نماییم. مطمئنم اتفاقات خوبی می افتد.

لطفاً به این نکات خیلی مهم توجه کنید…
محمدرضا میراحمدی مسئول حوزه ریاست مرکز هنری رسانه ای نهضت هم در مراسم رونمایی از نماهنگ «ریسه های عشق» بیان نمود: آنچه که در مرکز هنری رسانه ای نهضت به دنبال آن هستیم توجه به ظرفیت های سراسر کشور است که بتوانیم برپایه یک نکته سنجی درست شاهد رشدی در گروههای سرود تهران و شهرهای دیگر در ارتقای هنر انقلاب است. نکته مهم تری که می تواند در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، بحث ارزیابی است که ما در کنار این تولیدات می بایست ارزیابی درستی داشته باشیم. شرایطی که باید در حوزه سازماندهی گروههای سرود بسیار مورد توجه است و امیدوارم در مرکز نهضت آنرا ادامه بدهیم.
وی در رابطه با تعامل مرکز سرود «نهضت» برای پخش این آثار موسیقایی در شبکه های مختلف سازمان صدا و سیما اظهار داشت: در حوزه پخش با همه شبکه های صداوسیما رابطه خوبی با مرکز هنری رسانه ای نهضت وجود دارد ازاین رو ما مشکل چندانی برای عرضه در شبکه های مختلف تلویزیونی نداریم. اما آنچه مورد اهمیت است بحث حضور در فضای مجازی است که امیدوارم بتوانیم در این حوزه به توفیقاتی برسیم.

تشکیل یک گروه سرود در محله هرندی و سند تحول آموزش کشور
نوید محمدی سرپرست گروه سرود کانون محمدیه که طی سالهای گذشته با همراهی برخی از نوجوانان محله دروازه غار تهران نماهنگ های گوناگونی را پیش روی مخاطبان قرار داده هم در این جلسه خبری ضمن اشاره به بعضی از فعالیت کانون طی ماه های گذشته و مشارکتشان در تولید نماهنگ «ریسه های عاشقی» اظهار داشت: مجموعه کانون محمدیه از سال ۹۴ تاسیس شد و در سال ۹۶ فعالیتهای خویش را رسماً شروع کرد. این مرکز نهایت تلاش خویش را انجام داده که راستان سند تحول آموزش کشور فعالیت خویش را ادامه دهد. این فرایند ادامه پیدا کرد تا این که ما در سال ۱۴۰۰ موفق به تشکیل گروه سرودی در این مجموعه شدیم. شرایطی که سبب شد در مراسم و آیین های مختلفی حضور جدی داشته و در خیلی از آنها هم مقام کسب کند.
وی ضمن عرضه توضیحاتی در رابطه با فعالیتهای آموزشی کانون محمدیه اظهار نمود: در سال ۱۴۰۰ که کار سرود را شروع کردیم ابتدا یکی دو اثر را تولید کردیم اما امروز شاهد تولید و پخش ۲۲ اثر صوتی و تصویری بود که خیلی از آنها هم در حوزه های مذهبی و هم در حوزه های اجتماعی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند. در این فرایند توجه به بحث توانمند سازی و استقلال محتوایی مهم ترین رویکرد ما بود که در این حوزه موفق شدیم به غیر از آثاری که برای چندمین بار مورد استفاده قرار می گیرد. کارهای مستقلی را هم تولید نماییم. استعدادیابی و آموزش تخصص حوزه سرود یکی از اهداف مهم ما در کانون محمدیه است که همین دربرگیرنده هزینه های زیادی است. اما ما سعی کردیم تا در این فرایند از همین بچه ها هم آهنگساز بسازیم، همه شاعر و هم خواننده. حتی مربی فنی بچه ها که حالا به اعضای گروه آموزش می دهد خود از هنرجویان موسیقی بود که در همین کانون ها وارد مقوله آموزش شدند.

حال بسیاری از بچه های دروازه غار تهران خوب شد
محمدی خاطرنشان کرد: یکی از حلقه های مفقوده حوزه سرود مفاهیم تربیتی این حوزه است که باید روی آن توجه ویژه ای داشته باشیم. در این دوران نماهنگ ها و سرودهای ساخته شده که اصلاً مفاهیم تربیتی و آموزشی سرود را فراموش کرده اند. اینها نکاتی است که باید روی آن دقت نماییم. ما باید مخاطبان را بشناسیم و بر مبنای آن کارها را تولید نماییم. در کنار چنین فرآیندی توجه به انتخاب مبحث هم امری لازم و ضروری می باشد. سرود یکی از مولفه های مهم حل مشکلات اجتماعی است که به اعتقاد من باید بیشتر از اینها روی آن توجه کرد. اگر این ابزارها را کنار هم قرار بدهیم اساسا اتفاقات خوبی در عرصه سرود می افتد. در کنار مبحث نشر و تولید و محتوا می توانیم به مبحث نیازسنجی هم توجه بیشتری داشته باشیم.
محمدعلی هوشیار یکی از هنرمندان نوجوان عضو کانون «محمدیه» هم در این جلسه خبری اظهار داشت: من و بچه محل هایم در محله دروازه غار تهران، کانون محمدیه را از سال ۹۵ می شناسم و در این زمان که در محله هرندی که زندگی می کردیم. ما بعد از تشکیل کانون شاهد تغییر و تحول زیادی در محله بودیم که برای من و خانواده بسیار پرارزش بود. با پیشرفت کانون گروه سرود هم تشکیل شد. البته در ابتدا آنچه عرضه می دادیم بیشتر جنبه بازی و شادی آفرینی داشت اما هرچه جلوتر رفتیم دیدیم کار برای ما بسیار جدی شد. تمرین ها و فضای موسیقایی که در آن به کسب تجربه می پرداختیم آن قدر روی ما تأثیر داشت که اساسا می تواند در آینده می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. حتی خیلی از تک خوان ها و اعضای گروه حالا تصمیم گرفته اند به تحصیل در رشته موسیقی بپردازند. نکته ای که برای من بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

1401/12/20
12:29:28
5.0 / 5
398
تگهای خبر: آموزش , آهنگ , جشنواره , خواننده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو