استاد ملك زاده:

خوشنویسی در زندگی مردمان قزوین جاری است

خوشنویسی در زندگی مردمان قزوین جاری است

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، قزوین استاد مجتبی ملک زاده، خوشنویس برجسته اظهار داشت: سال هاست قزوین بعنوان پایتخت خوشنویسی کشور مطرح گردیده است و بنده با رفت وآمدهایی که به قزوین داشته ام دریافته ام که در زندگی مردمان هیچ شهری به اندازه قزوین خوشنویسی جاری نیست.


استاد مجتبی ملک زاده در حاشیه برگزاری نمایشگاه خوشنویس قزوینی استاد عباس گلکار، که به همت حوزه هنری برگزار شد، در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: سال هاست قزوین بعنوان پایتخت خوشنویسی کشور مطرح گردیده است، اوایل بنده خیلی با این عنوان برای قزوین موافق نبودم، چون که خوشنویسی در اصفهان بسیار سابقه تاریخی دارد، در شیراز هم ما مکتب های مختلف را داریم، حتی میرعماد قزوینی هم در اصفهان رشد کرده است، اما با عنایت به رفت و آمدی که برای داوری جشنواره ها به قزوین داشته ام، دریافته ام در زندگی مردمان هیچ شهری به اندازه قزوین خوشنویسی جاری نیست.
این استاد خوشنویسی افزود: بنده در شیراز زندگی کرده ام، شعر در شیراز جاری است، خیلی از شیرازی ها شاعر هستند، در اصفهان هم صنایع دستی جاری است، در قزوین هم خوشنویسی در خانه ها و زندگی مردم جاری است و در خط شکسته هم آقایان و هم بانوان حرف برای گفتن دارند، اخیراً هم جشنواره ای تحت عنوان «مشق مادر» در قزوین داشته ایم که سه نفر از برگزیدگان آن خانم های قزوینی بودند.
وی بیان نمود: خوشبختانه در سالهای اخیر جوانان ما در هنر خوشنویسی بسیار رشد کرده اند، یکی از مهم ترین قسمت هایی که سبب رشد خوشنویسی در قزوین شده، حضور استاد بزرگی به نام مرحوم محصص است. مرحوم محصص بسیار به گردن خوشنویسی قزوین حق دارند و چراغی را در استان روشن کردند، ایشان بسیار گشاده دست بودند و درب منزلشان همواره به روی هنرجویان باز بود، مرحوم محصص با گشاده دستی آثار نفیس تاریخی را در اختیار هنرجویان قرار می داد.
این خوشنویس اظهار داشت: خوشنویسی ما در دوران معاصر به خاطر انجمن خوشنویسان بسیار گسترده شد، همینطور در سالهای اخیر هنرجویان و جوانان از راه شبکه های اجتماعی توانسته اند خیلی از اطلاعات را به دست آورند، برای مثال ۵۰ سال قبل همه آرزوی چیزی روزی مثل امروز را داشتند، چون که امروز هنرجویان و جوانان در موبایلشان تمام دوران ها را جست وجو می کنند و اطلاعات مربوطه را به دست می آورند، این بسیار مهم می باشد، در حالیکه در گذشته این فناوری وجود نداشت و افراد فقط باید نزد اساتید می رفتند تا بیاموزند.
وی تصریح کرد: امروز هنرجویان به سادگی همه تکنیکها را در دسترس دارند، اما نکته قابل تأمل اینست که کنار همه این ها باید یک فرایند زمانی طی شود، یعنی امروز جوانان تکنیک هایی را در اختیار دارند که به سادگی به دست آورده اند، اما زمان طی نشده است، برای مثال در گذشته چندین سال طول می کشید تا کسی موضوعی را بیاموزد، این فرایند مانند مسن شدن انسان بود، سبب پخته شدن انسان می شد، اما حالا جوانان خیلی از موارد را از نظر تکنیک در اختیار دارند، اما آنچه که در ارتباط با هنر باشد کم است، این ایراد نسل جوان امروز است.
این استاد خوشنویسی بیان نمود: البته این ایراد مختص قزوین نیست، بلکه در سراسر کشور همین است، یعنی لازم است فرآیندی جهت فراگرفتن هنر طی شود که این فرایند به خاطر تکنولوژی کوتاه و حتی حذف گردیده است. این که بدون گذر و بدون دارا بودن پختگی های لازم این حجم از اطلاعات در اختیار هنرجویان قرار بگیرد، برخی اوقات امکان دارد صدمه زا باشد.
هویت اصلی ما زبان ماست
وی خاطرنشان کرد: تا وقتی که ادبیات و زمان وجود دارد، خط هم وجود دارد، این بسیار مهم می باشد، یعنی ما داریم ادبیات یا زبان را می نویسیم، هویت اصلی ما زبان ماست، خط هم همین است، حالا موارد مهمی در حوزه هنر در اختیار ماست که ما قدر آنها را نمی دانیم و نمی توانیم آنها را به دنیا عرضه نماییم.
ملک زاده اظهار داشت: برای مثال خوشنویسی در ترکیه بیشتر از این که هنر باشد، تکنیک است، یعنی این که می خواهند یک چیزی را تمیز بنویسند و عرضه کنند، ولی با برخوردهایی که دولت این کشور کرده، توانسته اند خویش را بعنوان بهترین های دنیا در خطوط اسلامی معرفی کنند و حرفی در این حوزه برای گفتن داشته باشند، اما ما با وجود حجم فراوان داشته هایمان، قدر آنها را نمی دانیم.
وی بیان نمود: خوشنویسی برای ما یک هنر ناب است که متأسفانه نتوانسته ایم آنرا به دنیا معرفی نماییم، برای مثال در مورد مینیاتور و نقاشی کتاب های بسیاری نوشته شده، اما در مورد خوشنویسی چنین کتبی وجود ندارد، البته خودمان هم در این حوزه کم کاری کرده ایم.
این هنرمند خوشنویس اظهار نمود: خوشنویسی یکی از هنرهایی که هویت ما ایرانیان را در خود جای داده است، خط شکسته بعنوان چکیده فرهنگ و تمدن ایران است، یعنی ترک ها و اعراب نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند، چونکه هنر ناب ایرانی است و در آن دست هنرمند باز است، اما متأسفانه ما این ها را به درستی معرفی نکرده ایم.
ملک زاده در انتها تصریح کرد: یکی از مهم ترین راه های معرفی این هنر به دنیا برگزاری نمایشگاه های بین المللی توسط اساتید درجه یک است، سالهای گذشته خیلی ها رفته اند در کشورهای دیگر نمایشگاه برگزار کرده اند، اما معمولا از روی روابط بوده است، یعنی هنرمندان درجه یک و اصیل نرفته اند و هنر درجه ۲ و سه را به دنیا معرفی کرده ایم، برای معرفی هنر خوشنویسی به دنیا لازم است نمایشگاه های با کیفیت بین المللی برگزار شود، در حالیکه حالا انجمن خوشنویسان ما حتی یک سایت معرفی هم ندارند، متأسفانه در همه این زمینه ها ایرادات وجود دارد، دستمان برای به رخ کشیدن هنرمان به جهانیان پر است، اما تلاش نمی نماییم آنها را به نحو احسن به دنیا معرفی نماییم.




منبع:

1401/12/16
14:18:09
5.0 / 5
398
تگهای خبر: جشنواره , شعر , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو