راز جیغ چیست؟

راز جیغ چیست؟

گفته شده است که ادوارد مونک، خالق تابلو معروف «جیغ» هنگام غروب آفتاب برای قدم زدن بیرون بود که نور غروب خورشید ابرها را به رنگ قرمز درآورد. او به قول خودش «فریادی بی نهایت را که از طبیعت می گذرد» احساس کرد و در نهایت امروز شاهد می باشیم که تابلو او مخاطبان را همچنان به شگفتی وامی دارد.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، تابلوهای نقاشی که حاصل تفکرات یک هنرمند بر روی کاغذ، بوم یا مقوا هستند، اغلب داستان هایی در پشت خود دارند که گاهی پی بردن به رمز داستان آنها امکان دارد سال ها زمان ببرد. «جیغ» اثر ادوارد مونک یکی از همان دسته تابلوهای نقاشی است که تابحال تعبیرات زیادی درباره آن از جانب منتقدان هنری عرضه شده است.

این اثر مردی تنها را روی پل و زیر آسمان قرمزرنگ نشان داده است که از وحشت درحال جیغ زدن است. رنگ پس زمینه تابلو و حالت چهره مرد درحال فریاد همچون خصوصیت هایی است که مخاطب را مجذوب این اثر می کند. فارغ از ارزش های هنری این تابلو، تابحال روایت های مختلفی درباره علت حالت چهره مرد عرضه شده است.

سایه یک پدیده آب وهوایی بر اثر ادوارد مونک
برخی از دانشمندان پدیده ای آب وهوایی را بعنوان علت حالت عجیب مرد تصویرشده در نقاشی «جیغ» ادوارد مونک عنوان کرده اند. «هلن موری» از دانشگاه اُلسو اعتقاد دارد که «مونک» شاهد یک پدیده نادر آب وهوایی به نام «ابر رنگین تاب» بوده است. این پدیده با نامهای «ابرهای مادر مروارید» یا «ابرهای جیغ کشان» هم شناخته می شود. در این شرایط غیرعادی جوی که در دمای بسیار پایین اتفاق می افتد، آسمان به رنگ قرمز درمی آید و ابرها شکل ترسناکی به خود می گیرند.
«ابر رنگین تاب» یا «ابر استراتوسفری قطبی» ابری در زمستان است که در ارتفاع ۱۵ تا ۲۵ هزار متر وجود دارد. این ابر در گرگ ومیش شهری وقتی خورشید میان یک تا شش درجه زیر افق است، به بهترین صورت دیده می شود. این ابر در ایجاد سوراخ لایه اوزون نقش دارد و لایه اوزون را تخریب می کند.
این محقق همینطور گفته است: «این اتفاق امکان دارد به دلیل فعال شدن آتشفشان «کاراکاتوآ» در نروژ رخ داده باشد. پدیده ابرهای رنگین تاب ۹ سال پیش از این که «مونک» نخستین تابلو «جیغ» را در سال ۱۸۹۳ بکشد، رخ داد. خاکسترهای حاصل از این پدیده طبیعی تا سال ها بعد از فعال شدن آن آتشفشان در هوا پراکنده بود.»
موری می گوید: «امروزه عموم مردم اطلاعات زیادی درباره پدیده های زیستی دارند، اما می توانیم تصور نماییم که در آن زمان «مونک» احیانا هیچگاه چنین ابرهایی را ندیده بود. بعنوان یک هنرمند، شکی نیست که چنین پدیده ای تاثیر عمیقی روی او گذاشت. ما می دانیم که پدیده «ابرهای مادر مروارید» اواخر قرن نوزدهم در منطقه اسلو رخ داد.»
این دانشمند و استاد دانشگاه که خود ۲۵ سال در این منطقه زندگی کرده، یک مرتبه موفق به مشاهده این پدیده شده است.

اما خود ادوارد مونک در بخشی از خاطراتش درباره مشاهده این صحنه چنین نوشته است: «آسمان ناگهان به رنگ سرخابی درآمد. من ایستادم، به نرده ها تکیه دادم و تا زمانی که خسته شدم همینطور به ابرهای شعله ور که به رنگ خون درآمده و شهر را فراگرفته بودند، نگاه کردم. دوستانم رفتند، اما من آن جا ایستادم و از ترس می لرزیدم. من این جیغ ابدی و عظیم طبیعت را احساس می کردم.»




تابلویی که نتیجه وضعیت عاطفی هنرمندش است؟
یک هنرمند نه تنها از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زمانه اش تاثیر می پذیرد بلکه شرایط عاطفی و ذهنی اش هم روند کارش را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس عده ای دیگر از منتقدان وضعیت آشفته مرد تصویرشده در تابلو «جیغ» را به زندگی خود مونک نسبت داده اند و آنرا نتیجه وضعیت عاطفی او دانسته اند چونکه خواهرش آن اواخر در یک تیمارستان بستری شده بود.

انسان مدرنی که اضطرابش را فریاد می زند!
عده ای دیگر از منتقدان اما «جیغ» را نماد فریاد یک انسان مدرن مستأصل و خسته از اضطراب می دانند که از فشار زیاد به فریاد افتاده و حالتی شبیه به حالت چهره مرد تصویرشده در تابلو مونک پیدا کرده است. این تفسیر اما باتوجه به زمانی که تابلو نقاشی در آن خلق شده، یعنی سال ۱۸۹۳ کمتر پذیرفته شده است.




علت فریاد زدن مرد داخل تابلو «جیغ» اما باگذشت زمان زیادی از خلق آن، همچنان ناشناخته است و هنوز تعبیر دقیقی درباره آن وجود ندارد. گویی نداشتن علت مشخصی برای حالت چهره این مرد درواقع اوج هنرنمایی مونک است که مخاطب تابلویش را برای رسیدن به هر تعبیری آزادانه رها کرده است.






منبع:

1400/08/14
17:03:50
5.0 / 5
511
تگهای خبر: هنر , هنرمند , هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو