تار ایرانی به گام بیست و هفتم رسید؛
هم نوازی علی قمصری با دوتارنوازان تربت جام
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو علی قمصری در بیست و هفتمین گام از پروژه تار ایرانی ویدیویی از اجرایش منتشر نمود که به همنوازی تار با نوازندگان موسیقی تربت جام اختصاص دارد.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی پروژه، پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجراست. قمصری در این پروژه به استان ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می کند و در هر شهر به تارنوازی می پردازد.
قمصری در چارچوب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، مشهد، خوزستان، نیشابور، توس و بجنورد سفر کرده است.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف ایران داشته و آثاری که برای اجرا انتخاب می کند، معمولاً برپایه ملودی های معروفِ همان منطقه است.
تازه ترین ویدیوی انتشار یافته از «تار ایرانی» در ارتباط با اجرای تربت جام است. در این اجرا عزیز تنها هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان همراه با گروه دوتارنوازانش در کنار علی قمصری حضور دارند. همینطور خواننده این آهنگ استاد عبدالله امینی است. شعر این آهنگ هم از سروده های مولانا است.
در نوشته علی قمصری درباره اجرا در تربت جام آمده است:
«در تربت جام به سختی میتوان کسی را یافت که با نواختن دوتار آشنا نباشد.
فرض کنید، یک ساز، پرده هایش را بر تمام ارکان زندگی اهالی یک شهر گره زده باشد و دو سیم، همه ی فراز و فرود زیستشان را به زبان موسیقی ترجمه کند. وقتی همه دوتار می نوازند، نوعی یکرنگی و اتحاد بینشان قوام پیدا می کند که اتفاقا اصراری بر فریاد کردنش ندارند. تار هم در آنجا تبدیل به دوتار شد. چون که رسم موسیقیایی می گوید برای میزبان شدن ابتدا باید میهمان بودن را بلد باشی.
مردم در این شهر، با دوتار بیعتی دیرینه دارند و صد البته دوتار برایشان تنها یک ساز نیست. آداب، فرهنگ و آئین زندگی است. موسیقی مقامی تربت جام کاملا با موسیقی شمال و غرب خراسان متفاوت می باشد و اسلوب و قواعد خاص خویش را دارد.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب