در گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو مطرح شد؛
بیان تجربه زیسته ای از مفهوم خانه
سایت رسمی سیامک یزدانجو: پارسوآ مهتاش معتقد می باشد هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد و نه مونولوگ؛ بدین سبب آن مدیوم تحت تأثیر کانسپت (مفهوم) قرار خواهد گرفت تا بتواند این ارتباط بین هنرمند و مخاطب را شکل دهد.
پارسوآ مهتاش هنرمند نقاش و مدرس هنر که نمایشگاه انفرادی نقاشی هایش با عنوان «اسباب کشی یک سه گانه» در گالری پروژه های آران برپاست، درباره این نمایشگاه و ایده آن به خبرنگار مهر اظهار داشت: مفهوم اصلی مجموعه، توصیف یک موقعیت بین دو موقعیت مشخص و تعریف شده است. این موقعیت، تعلیق گونه است اما تعلیق نیست چونکه تعلیق نیز واژه ای است که تعریف مشخصی دارد. این موقعیت کمی پیچیده تر است و همانطور که در استیتمنت نیز نوشته ام ما بین دو موقعیت زندگی می نماییم و هیچ کدام. بنا بر این من از عنوان «اسباب کشی» استفاده کردم چون این عنوان می تواند بار معنایی یا باری که انسان در آن موقعیت تجربه می کند، آسان تر انتقال دهد.
وی بیان کرد: برای من نقاشی، یک مدیوم است که با بهره گیری از آن بتوانم روایتی را به مخاطب ارائه دهم. معتقدم هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد و نه مونولوگ؛ بدین سبب آن مدیوم تحت تأثیر کانسپت (مفهوم) قرار خواهد گرفت تا بتواند این ارتباط بین هنرمند و مخاطب را شکل دهد.
عنوان اثر: «گسستگی» روایت میانی
مهتاش، خانه را سوژه بسیار مهمی برای پرداختن هنری دانست و اظهار داشت: در نمایشگاه آثار من، به خانه بعنوان تمثیلی پرداخته شده است و در حقیقت آن خانه می تواند قسمتی از تجربه زیسته ما باشد یا یک موقعیتی باشد که آنرا زندگی کردیم. علاوه بر این، من از اُبژه هایی در آن محیط داخلی استفاده کردم که ما آنرا «خانه» می نامیم، اُبژه هایی که در موقعیت اصلی شان قرار ندارند و این در حقیقت بازگو کننده مفهوم و تجربه زیسته ای است که ایده اولیه آنرا دنبال می کند.
وی درباره آثارش که در اندازه واقعی تصویر شدند، توضیح داد: هدف اصلی من، خلق یک تابلوی نقاشی نبود بلکه قصد داشتم بستری برای ارتباط با مخاطب ایجاد کنم که در حقیقت اندازه کارها، رئال بودن شان و سوژه هایی که خصوصاً در قسمت اول در اندازه واقعی نمایان شدند مثل فرشی که در اندازه واقعی اش است، همگی کمک می نماید که آن بستر را مهیا کنم تا مخاطب این احساس را کمتر داشته باشد که فقط با یک تابلوی نقاشی روبرو شود و چیزی بیشتر از این نیاز بود. نیاز بود که بتوانیم نقاش و مخاطب بوسیله اثر، به یک همپوشانی و تجربه مشترک برسند که این واقعی بودن سوژه ها از نظر اندازه، خیلی می تواند به شکل گیری این تجربه نزدیک کند. می توان گفت این ظاهر رئال یا واقعی آثار، نخستین لایه کارهایم است که با گذشت از این لایه، می توانیم به تجربه کردن آن موقعیت برسیم. در حقیقت این تکنیک به خاطر هدفی که در مجموعه داشتم، انتخاب و اجرا شده است.
این هنرمند نقاش با اعلان اینکه ۷ اثر در مجموعه «اسباب کشی یک سه گانه» به معرض نمایش گذاشته، اظهار داشت: بخش اول و دوم این سه گانه، هر کدام دارای ۳ اثر است و بخش سومش یک اثر دارد. همه آثار با رنگ روغن روی بوم خلق شده اند. در بخش آخر نمایشگاه، یک تابلو است که همراه با چیدمان قرار گرفته است و می توان گفت این اثر بین رشته ای بشمار می رود. همین طور تمام آثار با استانداردهای کیفیت موزه ای اجرا شده اند.
عنوان اثر: «گسستگی» روایت آغازین و روایت پایانی
وی در توضیح کیفیت موزه ای اظهار نمود: «کیفیت موزه ای» در رتبه گذاری آثار هنری از لحاظ کیفی، جایگاه بسیار مهمی دارد. با اهمیت ترین فاکتورهای اثر موزه ای دائمی بودن، جاودانگی و مرمت پذیر بودن است. در حقیقت، با نگهداری اصولی اثری در سطح کیفیت موزه ای می توان اطمینان داشت که این اثر برای زمانی طولانی، سالم و احیاشدنی باقی خواهد ماند.
مهتاش در آخر و در توضیح بیشتر درباره یک اثر چیدمان و این که آیا برای تکمیل سوژه اصلی بوده است، اظهار داشت: این اثر چیدمان جدا از مجموعه «اسباب کشی یک سه گانه» نیست و در ادامه مسیر و در حقیقت بخش نهایی نمایشگاه است. لازم بود این چیدمان را داشته باشم تا بتوانم روایتی که در آخر این سه گانه بدهم، بتوانم بهتر و کامل تر ارائه دهم.
پارسوآ مهتاش هنرمند نقاش و مدرس هنر متولد ۱۳۵۹ در بندرعباس است. وی از سنین نوجوانی تحت آموزش اساتید برجسته و حرفه ای، وارد عرصه هنرهای تجسمی شد و در ۱۸ سالگی شروع به فعالیت حرفه ای در حوزه طراحی و نقاشی کرد. پس از شرکت در چند نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور و چاپ تعدادی از آثارش، خودخواسته از حضور مستقیم و مستمر در زمینه هنرهای تجسمی و ارائه عمومی آثارش دست کشید و در آتلیه شخصی اش به تجربه و مطالعه تخصصی تکنیک ها و آثار اساتید تاریخ هنر پرداخت. در این میان تجربه گرایی و کنجکاوی موجب شد که سال ها همراه با حرفه اصلی اش به فعالیت و موشکافی در حوزه های مختلف همچون عکاسی، طراحی صحنه، موسیقی، گرافیک دیزاین، تبلیغات، برندینگ و… بپردازد. مهتاش، در ۱۷ سال اخیر به آموزش استاندارد طراحی و نقاشی برمبنای متد آکادمی های بین المللی در مراکز و آموزشگاه های معتبر پرداخته است و تا به امروز، دانش اصولی طراحی و نقاشی را به تعداد کثیری از هنرجویان جوان انتقال داده است.
منبع: siamakyazdanjoo.com
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب