سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در آینه مهر؛
تجسمی فجر محدودیتی برای تصویرگران ندارد
محسن حسن پور معتقد می باشد باید دقت کنیم که خیلی از هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های تخصصی شرکت نمایند و افراد جدید که به این فستیوال می آیند، آرزو دارند که به بازار کار هم برسند.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محسن حسن پور تصویرگر نام آشنای کشور و عضو شورای سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ارزیابی برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره اظهار داشت: حرکت جشنواره تجسمی فجر و عملکرد آن در این چندساله بسیار عالی و مثبت بوده است. گرایش هایی که نسبت به هنرها و هنرهای نوین داشته قابل تحسین است. البته باید در نظر داشته باشیم که باتوجه به برگزاری نمایشگاه های تخصصی در طول سال توسط انجمن ها یا گالری ها، بسیاری از مخاطبان جشنواره فجر شکار می شوند، با این وجود، اقدام هایی که برای فروش آثار انجام می شود، از جاذبه های مهم برای حضور افراد در این رویداد به شمار می آید.
وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای این جشنواره ایجاد گفتگو بین هنرهاست، بیان کرد: گفتگو بین هنرها در یک دهه اخیر بسیار شدت یافته است. بدین صورت که دیگر دانشجویان و هنرمندان، خودشان را به یک قالب محدود نمی کنند بلکه اهتمام دارند که در حیطه های مختلف وارد شوند. اما تجارب آنها ممکنست آکادمیک نباشد، یعنی به صورت خودجوش دنبال این مهارت ها رفته اند.
حسن پور افزود: بطور قطع کسب تجربه های نو و متفاوت خصوصاً برای نسل جوان بد نیست. برای اینکه ممکن است هنرمندان فرهیخته بخواهند که در حیطه تخصصی خود کارشان را ادامه دهند، البته برخی از آنها هم این کار را آغاز نموده اند. یعنی هم اکنون خیلی از هنرمندان پیشکسوت بینارشته ای کار می کنند. بطور مثال، یک هنرمند نقاش، الان مجسمه و حتی ترکیب نقاشی و مجسمه را هم کار می کند. همین طور خیلی از هنرمندان، در بخش هنرهای محیطی کسب تجربه می کنند.
وی اظهار نمود: باید پذیرفت که در دنیای امروز، یک هنرمند دیگر فقط در یک رشته فعال نیست. این گرایش نشان دهنده بازار کار برای این رشته هاست و همین طور بیان کننده این است که تلفیق هنر کلاسیک و جدید می تواند راه گشای خیلی از خلاءها باشد.
این عضو شورای سیاست گذاری جشنواره تجسمی فجر درباب برنامه ها برای پیشبرد رشته تصویرگری در این جشنواره نیز بیان کرد: من در جشنواره تجسمی فجر، محدودیت زیادی برای رشته تصویرگری ندیدم. در خیلی از جشنواره های تخصصی که در خود ایران هم برگزار می شود، اکثراً یک محور موضوعی دارند اما این جشنواره این طور نیست و هنرمندان می توانند با هر موضوعی کار کنند. البته گاهی اوقات شاید بد نباشد که برای جوانان چالشی را به وجود بیاوریم. چالشی که می تواند از شعرا، داستان ها، اساطیر و… الهام گرفته شود. باید دقت کنیم که خیلی از هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های تخصصی شرکت نمایند و افراد جدید که به این فستیوال می آیند، آرزو دارند که به بازار کار هم برسند. اگر ارشاد بتواند یک تضمین کاری به شرکت کنندگان بدهد، می تواند در جذب هنرمندان بیشتر بسیار مؤثر باشد.
وی درباره اینکه آیا جشنواره تجسمی فجر توانسته مخاطب محور باشد نیز اظهار داشت: اگر مخاطب عام را مدنظر قرار دهیم بله مخاطب محور بوده است. اما در معنای کلیت، بسیاری از هنرهای جدید ابزارهایی را برای نمایش لازم دارند که اگر جشنواره یک فضای ثابتی را می داشت که براساس گرایش ها، امکانات در اختیار هنرمندان قرار می دادیم، چه بسا مخاطبان وسیع تری جذب این رویداد می شدند. هم اکنون برای نمایش آثار عکس و یا پوستر هم محدودیت داریم، چه رسد به اثر هنرمندی که نیاز به اجرا در محیط دارد. وقتی هنرمندان بدانند که اثر راه یافته آنان به جشنواره،، مکان مناسب برای ارائه دارد، بطور قطع انگیزه بیشتری برای شرکت پیدا می کنند. در بعضی مواقع آثار عکاسی، گرافیک و یا تصویرگری، تداوم موضوع دارند و می طلبد که در چند اثر با مخاطب صحبت کنند، اینجاست که موضوع فضای فیزیکی مدنظر قرار می گیرد. وگرنه جشنواره فجر مخاطب خودرا دارد.
حسن پور افزود: از طرفی علاوه بر فضای فیزیکی باید دقت کنیم که جشنواره های بین المللی چطور اقدام می کنند. به نظرم وزارت ارشاد می تواند علاوه بر خرید آثار، از هنرمند بخواهد که اثرش را به فضای محیطی بیاورد. اگر بتوان آثار خریداری شده در هرسال را بجای نصب کردن در لابی ها، در یک مکان عمومی بعنوان موزه فجر، قرار دهند مخاطبان عام هم می توانند این آثار را ببینند.
وی همین طور با اشاره به مطالبه های هنرمندان تجسمی برای ارتقای سطح کیفیت جشنواره نیز گفت: در حال حاضر وسایل هنری بسیار گران شده و بازار کار هم آشفته است. وقتی ما در دهه ۷۰ در جشنواره یا نمایشگاه شرکت می کردیم، علاوه بر جایزه، در بسیاری از مواقع، ابزار هنری به هنرمند می دادند، همین الان هم می شود این کار را انجام داد. همین طور می توان با انجمن ها و مکان های آموزشی تعامل بیشتری داشت تا دانشجویان با آمادگی بیشتر وارد جشنواره شوند و خیالشان هم راحت باشد که کار آنها به حدی از پختگی رسیده که می تواند آینده شغلی شان را تحت تأثیر قرار دهد.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب