بی صدا هم می توان موسیقی نواخت!
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو یك نوازنده و مدرس گیتار، سازی تمرینی كاملا بدون صدا را طراحی نموده است. به كمك این ساز جدید، نوازنده گیتار می تواند امكان تمرین در هر جایی مانند راهپیمایی، كوهنوردی، مكان های عمومی و... را داشته باشد.
خبرنگار ایسنا در گفت وگویی با شهرام چاپاریان كه به همراه شركت «پژوهندگان هنر و صنعت» این ساز را طراحی نموده، شیوه كار با آنرا جویا شده است.
چاپاریان در این زمینه اظهار داشت: بعد از ۳۰ سال كار كردن متوجه شدم كه هنرجویان در تمرین نواختن گیتار با دست راست مشكل دارند؛ بنابراین این ساز را طراحی كردیم تا هنرجو بتواند آنرا در هر جا برای تمرین با خود حمل كنند. این ساز مزاحمت صوتی برای اطرافیان ندارند، به كمر وصل می شود و ابعاد كوچكتری از فرم اصلی ساز گیتار دارد و هنرجو می تواند به راحتی با آن تمرین كند.
او افزود: با طراحی این ساز می خواهیم به هنرجویان آموزش دهیم كه هنگام نواختن ساز، ابتدا حركات دستشان را تنظیم كنند و سپس به سراغ نوازندگی بروند؛ چون مغز به هر كدام از انگشتان فرمان خاصی می دهد و بنابراین حركات دست آنها در هنگام نواختن با هم هماهنگ نیست. زمانی كه مدام با این دستگاه تمرین كنند، مغز آنها تمركز خواهد نمود و به مرور زمان می توانند حركات دست خویش را روی ساز هماهنگ كنند.
چاپاریان با اشاره به اینكه اغلب هنرجویان در ریتم شناسی مشكل دارند، افزود: تلاش كردیم با استفاده از این ساز، دامنه ریتم شناسی هنرجویان را كامل تر نماییم. درواقع به همراه ساز یك سی دی مربوط به تمرینات اولیه ساز هم عرضه كرده ایم كه در آن ۳۰ تمرین برای آرپژها، نوع تكنیك های ملودی و ریتم شناسی وجود دارد.
این نوازنده گیتار در پاسخ به اینكه ساز در كجا به ثبت رسیده است؟ اظهار داشت: این ساز ثبت شركت پژوهندگان هنر و صنعت ایرانی ها است.
وی همینطور اظهار نمود كه این ساز برای نخستین بار به تولید رسیده است و حتی نسخه بی صدای دیگری از این نوع ساز را برای تمرین آرشه كشی نوازندگان ویولون ساخته اند.
از چاپاریان درباره علت بی صدا بودن این ساز سوال كردیم. پاسخ داد: در موسیقی شمارش می نماییم. شمارش ها به صورت فرماندهی مغز انجام می شود و ربطی به صدا ندارد. بعضی از نوازندگان می گویند كه تمرین نواختن ساز حتما باید با صدا باشد ولی من موافق نیستم؛ چون بخش بزرگی از موسیقی، مربوط به سكوت آن است. این سكوت چیزی نبوده كه كسی به آن اهمیت دهد. اگر هم كسی اهمیت می دهد، زمانی است كه نوازنده حرفه ای می شود و در آن صورت سكوت ها را وارد موسیقی می كند. ما از روز اول از هنرجویان می خواهیم كه سكوت كنند، روی آن مانور دهند، با آن بالا بیایند و از بی صدا بودن آغاز به كار كنند و به مراحل بعدی برسند كه اگر قصد نواختن یك نت را داشتند، این كار را با درك عمیق انجام دهند.
او بیان كرد كه در ابتدا این ساز را برای پیشبرد اهداف خود در آموزش ساختند ولی پس از مدتی متوجه شدند كه افراد مبتلا به عدم تمركز هم می توانند از آن استفاده كنند.
این مدرس موسیقی توضیح داد: به این فكر كردیم كه آیا می توان این ساز را برای افرای كه تمركز ذهن ندارند یا سیسیتم مغزی آنها در حال تغییر است مانند بیماران ام اس هم به كار ببریم؟ و سپس امتحان كردیم و دیدیم كه جواب داد. دو سال است كه روی ۳۰ نفر از اعضای انجمن ام اس كرج كار می كنم. سرو صدای ناهنجار روی سیستم اعصاب و روان تأثیر بد می گذارد، ولی شخصی كه به چنین بیماری هایی مبتلا است می تواند با چنین سازی كنار بیاید و تمركز كند. هم اكنون چند نفر را داریم كه سابقا درد دست و پا داشته یا حتی نمی توانستند به خوبی با دست و پای خود كار كنند ولی بعد از كار با این ساز به حالت عادی بازگشته اند و دیگر حمله ای به آنها دست نمی دهد. این بچه ها می گویند از روزی كه آغاز به كار با این ساز كرده اند، هر روز از لحاظ امید و سیستم فكری گرفتار تحول شده اند.
او در انتها اظهار داشت: تلاش داریم این امر را به خارج از ایران هم منتقل نماییم. فعلا در اینباره با چند سفارت صحبت كرده ایم و می خواهیم مردم خارج از ایران هم بدانند چنین چیزی هست و می توانند بدون صدا موسیقی كار كنند.
در ادامه می توانید نحوه استفاده از این ساز را در ویدئوی زیر مشاهده كنید:
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/webm
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب