صحبت های افشین والی نژاد در سایت رسمی سیامك یزدانجو

داستان چالش های یك خبرنگار از سونامی تا پاركینسون

داستان چالش های یك خبرنگار از سونامی تا پاركینسون

سایت رسمی سیامك یزدانجو: افشین والی نژاد خبرنگار مستقلی است كه به تنهایی پوشش خبری سونامی ژاپن را پس از رفتن تمام خبرنگاران به سبب خطر نشت تاسیسات هسته ای انجام داد او توانست 400 هزار عكس از این فاجعه تلخ ثبت كند. والی نژاد سابقه كار در رسانه هایی چون «آسوشیتدپرس» و «ان. اچ. كی» را دارد، همین طور در دهه هفتاد در ایران خبرنگار روزنامه های «جامعه» و «توس» بوده؛ او سال هاست كه در ژاپن اقامت دارد و روزگاری در بخش رادیو NHK WORLD گوینده خبر بود.


این خبرنگار ـ عكاس به همراه معصومه نورمحمدی، سازنده مستند «مسافر فوكوشیما» میهمان ایسنا شدند تا در جمع خبرنگاران به تماشای این مستند كه راویتی كوتاه از زندگی حرفه یی یك خبرنگار در یك واقعه بین المللی است، بنشینند.
در ابتدای نشست افشین والی نژاد كه شخصیت اول و راوی مستند «مسافر فوكوشیما» است تصریح كرد: زمانی كه سونامی اتفاق افتاد، من در منزل شخصی ام در ژاپن بودم و یك ساعت بعد می خواستم مهم ترین قرارداد زندگی ام را امضا كنم؛ قرار بود به كشورهای مختلف سفر كنم و مستند بسازم؛ اما سونامی مسیر زندگی ام را تغییر داد.
وی در نشست ایسنا كه به «اهمیت مدیریت زمان در كار خبر می پرداخت» افزود: من در گذشته فرصت های زیادی را از دست دادم؛ در جنگ افغانستان حضور داشتم اما هیچ عكس و فیلمی از آن دوران ندارم؛ حضور داشتن بدون هیچ عكس و فیلمی موجب افتخار نیست خبرنگار باید از موقعیت هایی كه در آن قرار دارد عكس و فیلم بگیرد، برای اینكه حسی كه شما در نخستین لحظات مواجهه با بحران دارید تكرارنشدنی است.


والی نژاد با اشاره به عكسهایی كه در سونامی ۲۰۱۱ ژاپن گرفته است، اظهار داشت: شاید این عكس ها خیلی حرفه ای نباشند اما در منطقه ای كه من حضور داشتم هیچكس نبود و همه فرار كرده بودند. اما من تصمیم به ثبت وقایع گرفته بودم.
او پس از بیان خاطره حضورش در سونامی به یك اظهار نظر پرداخت: به نظرم خبرنگار یا عكاس در هر شرایطی كه هست وقتی ۵۰ عكس از آن شرایط می گیرد، ۵ تا عكس هم از خودش باید بگیرد؛ چون بعدها لازمش می شود.
این خبرنگار همین طور درباره افت و خیزهای كاری اش و بیماری كه سال هاست به آن مبتلاست، اظهار داشت: ۱۵ سال است كه با بیماری پاركینسون دست و پنجه نرم می كنم. اگر بیماری ام به صورت كامل خوب شود كه احتمالش حدودا نا ممكن است؛ دلم برایش تنگ می شود. چون این بیماری موجب شد من بفهمم فرصت ها كوتاه است و نباید وقتم را از دست بدهم. همین طور قبل از این گفته بودم «اگر بیماری به من سیلی بزند من به آن مشت می زنم.»؛ اما امروز به زندگی مسالمت آمیز با پاركینسون رسیده ام و از فرصت هایم نهایت استفاده را می كنم.
وی در ادامه به بحث حضورش در حادثه سونامی ژاپن برگشت و اظهار داشت: روز چهارمی كه سونامی اتفاق افتاده بود، اعلام نمودند همه باید منطقه را ترك كنند؛ اما من تصمیم به ماندن گرفته بودم. مجوز ورود و دوربین هم داشتم. خیلی از خبرگزاری های فارسی زبان با من تماس گرفتند تا خبرنگاران اعزامی شان را با خودم ببرم. اما در روز ششم كه آگهی برای تخلیه منطقه پررنگ تر شد، همه رفتند و فقط من ماندم.

والی نژاد با اشاره به این كه اگر یك آمریكایی كار من را انجام می داد، بهاء دیگری به او می دادند افزود: من خبرنگار شناخته شده ای بودم و در اوج بحران حضور داشتم. در آن شرایط هر چه پول طلب می كردم به من می دادند؛ اما تصمیم گرفته بودم این كار را به خاطر دلم انجام دهم.
این خبرنگار ـ عكاس پس از تماشای مستند «مسافر فوكوشیما» كه به مشكل نیروگاه هسته ای ژاپن پس از سونامی می پرداخت، در جمع خبرنگاران ایسنا اظهار نمود: باید بدانیم مساله فوكوشیما هنوز حل نشده و مهم ترین اتفاقی كه باید در این مستند به آن توجه كرد دروغ نخست وزیر ژاپن بود برای برگزاری قطعی المپیك توكیو در این كشور چونكه او گفته بود «اجازه بدهید به شما بگویم كه همه چیز تحت كنترل است»؛ این در شرایطی است كه هنوز هم كه هنوز است هیچ چیز تحت كنترل نیست.
در ادامه معصومه نورمحمدی، تهیه و كارگردان «مسافر فوكوشیما» با بیان این كه تلاش افشین والی نژاد بعنوان یك ایرانی برایش قابل توجه آمد، درباره ساخت این مستند اظهار داشت: ساخت این مستند چهار سال طول كشید و تمام هزینه هایش به عهده خودم بود؛ پیش از ساخت مستند «مسافر فوكوشیما» برای ساخت فیلم دیگری به ژاپن سفر كرده بودم، در آن سفر با افشین والی نژاد، خبرنگار سابق اسوشیتدپرس در ایران آشنا و سپس داستان سونامی ژاپن و اتفاقات سال۲۰۱۱ را متوجه شدم. همین ها علتی شد تا انگیزه ای برای سفر مجدد به ژاپن و ساخت مستند «مسافر فوكوشیما» پیدا كردم.



این مستندساز با بیان این كه مستند «مسافر فوكوشیما» از زوایای مختلفی مورد توجه است، اضافه كرد: عده ای به جنبه محیط زیست و گروه دیگر به مسایل شهرسازی آن اهمیت دادند اما از همه مهم تر وجود خبرنگاری است كه با وجود بیماری پاركینسون متوقف نشده و فعال است و باید الگویی برای خبرنگارهای دیگر باشد.
پژوهشگر مستند «مسافر فوكوشیما» درانتها نشست ایسنا درباره انتخاب والی نژاد برای این مستند و روایت گری اش اظهار داشت: از این جهت كه او یك خبرنگار ایرانی بود برایم اهمیت زیادی داشت. او حدود ۲۰سال است كه در ژاپن زندگی می كند و وقت و انرژی بسیاری را جهت بررسی و پوشش این اتفاق صرف كرده است. بهتر از او كسی نمی توانست راوی این داستان باشد. او كسی است كه این فاجعه طبیعی را از نزدیك دیده و هزاران قطعه عكس و ساعت ها ویدیو از این واقعه تهیه كرده است.




منبع:

1398/06/09
21:14:27
5.0 / 5
1540
تگهای خبر: ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو