سینمایی ها به ماهر آمدند؛
افتتاح حیات کرانه
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، حیات کرانه عنوان نمایشگاه تصاویر پرتره غزاله طائب از کودکان افغانستانی است که با حضور برخی از هنرمندان رشته های مختلف هنری راه اندازی شد.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، نمایشگاه انفرادی تصاویر غزاله طائب با عنوان «حیات کرانه» عصر جمعه ۱۱ آبان در گالری ماهر واقع در باغ نگارستان راه اندازی شد.
در این نمایشگاه، تصاویر پرتره از کودکان و نوجوانان افغانستانی همراه با توضیح برای هر کدام از این عکس ها روی دیوار رفته است. عواید فروش این عکس ها برای امور خیریه و بچه های افغانستانی صرف خواهد شد.
در ساعات ابتدایی شروع به کار این نمایشگاه، هنرمندانی همچون سروش محمدزاده، عاطفه محرابی، مرتضی امینی تبار، امیریل ارجمند، یاسمینا باهر، محمدصالح حجت الاسلامی و علی اصغری از آن بازدید نمودند.
غزاله طائب در رابطه با نمایشگاه «حیات کرانه» توضیح داد: ایده این نمایشگاه برای من حس همدلی بوده است که دلم می خواسته با بچه هایی داشته باشم که در ایران به دنیا آمدند اما هیچگاه نتوانستند شناسنامه بگیرند و هویت رسمی ندارند. من چون خودم از سالهای دور، روابط نزدیکی با کودکان افغانستانی داشتم علاقه مند بودم این حس دیده شدن را برای آنها رقم بزنم. چون این کودکان هویتی ندارند، انگار با زدن عکس شان روی دیوار یک گالری، هویت دار می شوند، حتی برای یک زمان کوتاه.
وی که از کودکان و نوجوانان مدارس خودگردان افغانستانی در تهران عکاسی کرده است، در رابطه با توضیح عکس ها اظهار داشت: عکس ها ۲ سال قبل ثبت شده اند؛ بچه هایی که زیر عکس آنها کپشن دارد، بچه هایی هستند که ۲ سال متوالی در مدرسه بودند و تحصیل کردند اما بعضی از عکس ها که کپشن ندارد، در ارتباط با بچه هایی است که از سرنوشت آنها خبری نداریم.
طائب در رابطه با ظرفیت عکس پرتره برای انتقال پیام اصلی هنرمند بیان نمود: به عقیده من، «هنر» وظیفه دارد شخص هنرمند و سپس مخاطب را تکان دهد. این که پرتره با کادر بسته را انتخاب کردم، به این علت بود که اعتقاد دارم چشم آدم ها، سرچشمه روح شان است و مخاطبان هر چه بتوانند نزدیک تر ببینند، حس همدلی را که در لحظه آنرا احساس کردم، بیشتر به مخاطبانم انتقال می دهم. امید دارم شرایط برای آدم هایی که خیلی شبیه خودمان هستند، بهبود پیدا کند.
سروش محمدزاده کارگردان سینما، نگاه اول در رویارویی با نمایشگاه «حیات کرانه» را غم انگیز خواند و اظهار داشت: هر کجا اسم بچه ها می آید که عقبه جنگ، آوارگی و بی وطنی دارند، غم بار است. با عنایت به شناخت ما از عقبه این بچه ها، وقتی با عکس ها مواجه شویم، امکان دارد احساس ناخشنودی دست بدهد. از سوی دیگر جزئیاتی که در عکس ها موجود است، امکان دارد قصه پشت عکس ها نباشد یا معمولی تصور شوند اما وقتی همه در کنار هم قرار می گیرند و پازلی را تکمیل می کنند، تعریفی بزرگ از نوجوانانی می دهد که خواسته یا ناخواسته وطن طردشان کرده و اینجا احساس خوشایندی که باید در صورت یک کودک باشد، نمی بینیم.
وی خاطرنشان کرد: غزاله طائب، جزئیاتی از صورت این بچه ها را ثبت کرده که وقتی در عکس ها دقت می نماییم، می توانیم قصه هر کدام را حدس بزنیم یا حداقل احساس نماییم.
امیریل ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون هم که با فرزندش درحال بازدید از نمایشگاه بود، در جواب این که چرا برای بازدید از «حیات کرانه» آمده است، توضیح داد: از دغدغه های اجتماعی غزاله طائب اطلاع دارم و با عنایت به این که در زمانه ای هستیم که حضور اتباع افغانستانی در ایران کمی سخت شده است، این نمایشگاه اشارت معکوسی به این مورد بود. چقدر خوب که عکس ها هر کدام توضیح دارند و می شود حس بچه ها را احساس کرد و متوجه شدم که این بچه ها عاشق ایران هستند.
عاطفه محرابی کارگردان و بازیگر هم در رابطه با این نمایشگاه اظهار داشت: به نظر من هر فریم از این عکس ها، مثل سینماست یعنی این طور نیست که تنها یک عکس باشد، چون آن قدر در چشم های این بچه ها حس و حال و نگاهشان عمیق است، بخصوص برای من که مادر هستم، احساس می کنم این عکس ها کلی حرف برای شنیدن دارند و به سادگی نمی توانم از کنارشان گذر کنم.
محمدصالح حجت الاسلامی مستندساز و فعال فرهنگی هم بعد از بازدید از نمایشگاه آنرا حرکتی در جهت پذیرش «دیگری» خواند و اظهار داشت: نکته مهم این نمایشگاه اینست که هنرمند گردشگر فقر نیست و شأن انسانی سوژه هایش را با رفتاری همدلانه و مملو از احترام رعایت کرده و از «گدا گرافی» فاصله بسیار دارد. چنین کارهایی به ما یادآور می شود که در جامعه ما مانند همه جوامع کودکانی حضور دارند که سرشار از امید و آرزو هستند و باید به دید احترام و نوع دوستی به آنها نگریست باآنکه امکان دارد تنش های اجتماعی هم در مورد حضور مهاجران وجود داشته باشد که باید مدیریت شود اما این ساحتی نیست که بخواهد مانع از درک متقابل مشکلات بشری شود و اصولا نگاه هنر و هنرمند فارغ از چنین مسائلی است.
غزاله طائب در رشته گرافیک و سپس در مقطع فوق لیسانس عکاسی تحصیل کرده است و الان فعالیتش در حوزه عکاسی پرتره اجتماعی است. «حیات کرانه» نخستین نمایشگاه انفرادی او بحساب می آید. این نمایشگاه تا روز ۱۵ آبان ماه در گالری ماهر واقع در باغ نگارستان برقرار است.
منبع: سایت رسمی سیامك یزدانجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب