زمانیکه شاگرد استاد صبا جای او را در رادیو گرفت!
سایت رسمی سیامک یزدانجو: سایت رسمی سیامک یزدانجو: مهدی خالدی از بهترین شاگردان استاد صبا بود که به دعوت خود او نیز در رادیو مشغول بکار شد. خالدی سال ها در مکتب و محضر استاد صبا شاگردی کرد و فوت و فنِ نوازندگی ویولن را از استادِ خود فراگرفت، ولی با اینحال توانست به شیوه شخصی خود در نوازندگی برسد و استادیِ خودرا به اثبات برساند.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، امروز ششم مردادماه مصادف است با تولد یکی از بالاترین اساتید موسیقی ایرانی که جزو شاگرد استادان بی بدیل موسیقی؛ یعنی صبا، یاحقی و خالقی بود.
خالدی از اولین افرادی است که در رادیو مشغول بکار شد و در دوران کاری خود با هنرمندان سرشناسی همچون غلامحسین بنان، جواد بدیع زاده، حسین قوامی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و... همکاری کرد.
حال در سالروز تولد ۱۱۴ سالگی این استاد موسیقی که در سال ۱۳۶۹ در ۷۱ سالگی درگذشت، قسمتی از مصاحبه رادیویی او را درباره ی ماجرای شروع فعالیتش در رادیو بصورت مکتوب به نگارش در آورده ایم که در ادامه آنرا می خوانید.
«رادیو دو ماه بود که تاسیس شده بود و یک ارکستر بیشتر نداشت که در آن افرادی همچون مرحوم حبیب سماعی، مرحوم عبدالحسین شهنازی، آقای مرتضی نی داوود، آقایان جواد معروفی و موسی معروفی، مرحوم صبا، مرحوم تهرانی، غلامعلی روانبخش و... کار می کردند. چون تمام سازهای این ارکستر مضرابی بود از جانب مدیر وقت رادیو به استاد صبا می گویند: «از آنجا که شما یک نفر بیشتر نیستید که ویولن می نوازید از فرد دیگری هم بخواهید در کنار شما در ارکستر ویولن بنوازد تا ویولن ارکستر مقداری قوی تر شود».
من در آن زمان سرباز بودم که مرحوم صبا تلفنی فرمودند: «مهدی فورا بیا کارت دارم». به منزل ایشان رفتم و گفتند که مقرر است فردی را برای ویولن زدن به رادیو معرفی کنند، پس تو به رادیو بیا. گفتم که من الان سربازم چگونه می شود به رادیو بیایم؟ اظهار داشت: «کار رادیو عصرها است تو از آنجا به رادیو بیا».
بنده به رادیو رفتم و قرار بود من را برای همنوازی در رادیو امتحان کنند. به خاطر دارم سرگرد غلامحسین مین باشیان رییس هنرستان موسیقی و بخش موسیقی رادیو بود. سروان ابراهیم آژنگ معاون ایشان و یکی از موسیقیدان های بسیار قدیمی ایران بود. آقای موسی معروفی هم رییس دفتر ایشان بود. آقای آژنگ ۱۰ نفر از اساتید موسیقی را جمع کرد تا از من برای همنوازی ویولن در ارکستر امتحان بگیرند. تمامی این افراد نشسته بودند که من مقابل آنها ایستادم و احترام نظامی کردم. آقای مین باشیان گفتند: «چه کار داری اینجا؟» گفتم: «آقای صبا مقرر کرده اند امروز خدمت شما بیایم».
گفتند: «برای چی؟» گفتم: «برای امتحان».
خدا رحمتش کند، مرحوم تهرانی ویولن مرا به رادیو آورده بود. گفتم: «چی بزنم؟» مین باشیان فرمود که «همایون بزن». بنده هم همایون زدم. به خاطر دارم هر کدام از این اساتید محترمی که آن روز در جلسه بودند از من سوالی کردند. هر کدام از من خواستند که دقایقی ساز بزنم که ببیند واقعا اطلاعات دارم یا مرحوم صبا فقط همینجوری خواسته من در رادیو با او همکاری کنم. به هر صورت من از تمام امتحانات این آقایون سربلند بیرون آمدم و قرار شد در ارکستر به عنوان نوازنده ویولن دوم کار کنم.
به خاطر دارم روز پیش از امتحان من، مرحوم ابراهیم خان منصوری را هم برای نوازندگی ویولن در ارکستر آورده بودند که من و ایشان در یک روز کار خودرا در ارکستر شروع کردیم. این ماجرا مربوط به تیرماه سال ۱۳۱۹ است.
مدتی گذشت و استاد صبا با سروان آژنگ اختلافی پیدا کرد و از ارکستر رفت. من و و ابراهیم خان منصوری تنها نوازندگان ویولن ارکستر بودیم. شب همان روزی که استاد صبا رفت، سروان آژنگ به من اظهار داشت که باید کار را اداره کنم بااینکه که من همیشه از با آواز کار کردن و سلو زدن فرار می کردم که مبادا به استاد صبا بی احترامی کنم. سروان آژنگ اظهار داشت که «اگر امشب سلو نزنی اخراجت می کنم» که «گفتم حالا که دستور می دهید چشم.»
آن شب دو قطعه در بیات ترک را همراه دو خواننده درجه یک؛ یعنی بانو دلکش و آقای بدیع زاده اجرا کردیم و پس از آن من با خیلی از اساتید موسیقی ایران همکاری کردم.»
در این قسمت می توانید مقدمه ماهور از مهدی خالدی (برگزیده برنامه گل های رنگارنگ شماره ۴۳۱) را گوش کنید:
منبع: سایت رسمی سیامك یزدانجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب