تماشاگر عزیز! شما بلیت بخر تا ما کارگردان را معرفی کنیم!

تماشاگر عزیز! شما بلیت بخر تا ما کارگردان را معرفی کنیم!

سایت رسمی سیامک یزدانجو: تماشاگر، مهم ترین سرمایه یک اثر هنری است. بارها در این زمینه داد سخن داده ایم اما بنظر می رسد که این جمله زیبا واقعا در حد شعار است و نه فقط مدیران هنری به آن پایبند نیستند که از آن بدتر تعدادی از هنرمندان هم به آن بی توجهی می کنند.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، اخیرا پیش فروش بلیت نمایش موسیقایی «سی صد» شروع شده است، این در شرایطی است که هنوز بخشی از عوامل این کار همچون کارگردان آن معرفی نشده است.
چنین اتفاقی اگر بی سابقه نباشد، اساسا کم سابقه است چونکه پیش فروش بلیت یک اثر هنری شامل تئاتر یا کنسرت موسیقی زمانی شروع می شود که همه عوامل گروه به صورت قطعی مشخص شده باشند تا تماشاگر بداند برای تماشای چه کاری مقرر است هزینه کند و مقرر است محصول هنری چه کسانی را به تماشا بنشیند.
این اثر نمایشی موسیقایی بعنوان پروژه ای از سهراب پورناظری معرفی و اعلام شده که نوید محمدزاده، بهرام افشاری و بهرام رادان بازیگران آن هستند و مقرر است بازیگران دیگری نیز در کنار آنان به ایفای نقش بپردازند اما عجیب است که در خبر پیش فروش این کار نه نام کارگردان اعلام شده و نه نام بازیگران دیگر و نه حتی نام نویسنده ولی در عوض تا دل تان بخواهد اسامی حامیان مالی کار به چشم می خورد. هر کسی که کوچکترین نسبتی با کار هنری داشته باشد، خوب می داند که انتخاب اعضای گروه با کارگردان است. هرچند سرمایه گذاران نیز در این حوزه اعمال نظر و گاهی هم انتخابهای خویش را تحمیل می کنند، اما در هر حال، باید در گام اول کارگردانی وجود داشته باشد که سرمایه گذار نظر خویش را به او تحمیل کند.
قرار نیست با بدبینی و سوءظن به پروژه ای بنگریم که هنوز دیده نشده و اطلاعات چندانی در رابطه با آن نداریم اما همین یک خبر ساده با نام سه بازیگر شناخته شده کافی است که دست مان بیاید، مساله اصلی بیشتر از هر چیزی، بحث اقتصادی می باشد.
در مناسبات زندگی امروز، دیگر کمتر کسی است که دنبال تقدس گرایی هنر باشد یا هنرمندان را درویشان مسلکانی بداند که بی تفاوت به مال و منال دنیا در گوشه ای نشسته اند و به خلق هنر می پردازند. این اعتقادات که دیگر نخ نما شده و حالا هیچ عقل سلیمی با بازگشت اقتصادی و سوددهی یک اثر هنری، نمی تواند مخالفتی داشته باشد ولی این که فقط به فکر پول درآوردن باشیم و تماشاگر را با نام چند سلبریتی جذب نماییم و هیچ اطلاعات بیشتری در رابطه با آن اثر هنری به او ندهیم، جای شگفتی و تاسف بسیار دارد.
اینروزها بازار کنسرت تئاتر بدجوری داغ شده و در بسیاری سالن ها چنین آثاری روی صحنه است. ظاهرا مخاطب دارد و فروشش تضمین شده که لطمه شناسی آن جای بحث دارد و در این نوشتار نمی گنجد ولی این گونه برخورد با مخاطب پدیده نوظهوری است؛ این که علنا نشان دهیم که او را به چشم بلیت نگاه می نماییم.
از همان زمانیکه بحث خصوصی شدن تئاتر عنوان شد، نه تنها هنرمندان نسل های قبل تر بلکه هنرمندان نسل میانه نیز هشدار دادند که دولت نباید به بهانه خصوصی سازی، حمایت خویش را از تئاتر قطع کند که نتیجه آن، همین وضعیت بلبشویی می شود که امروز شاهد آن هستیم که پول، حرف اول و آخر را بزند و تماشاگری که گروههای نمایشی طی دو سه دهه با کمترین امکانات تبلیغی و با خون دل به سالن های تئاتر کشاندند و سرمایه انسانی این چنین ارزشمندی را به چنگ آوردند، حالا این گونه مورد بی احترامی قرار می گیرد.
ایسنا امیدوار است در ایام آینده دست اندرکاران این کنسرت نمایش، نام کارگردان آنرا اعلام کنند.





منبع:

1403/04/05
19:39:34
5.0 / 5
309
تگهای خبر: ساز , كنسرت , موسیقی , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو