خواننده جوان موسیقی كلاسیك مطرح كرد:

ترویج موسیقی فاخر سلیقه موسیقایی جامعه را بالا می برد

ترویج موسیقی فاخر سلیقه موسیقایی جامعه را بالا می برد

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، فارس خواننده جوان موسیقی کلاسیک با تمجید از کار پرارزش ارکستر سمفونیک فارس در تولید قطعات موسیقی کلاسیک روی شعر فارسی، خواهان پشتیبانی از سازندگان این قطعات و ترویج موسیقی فاخر در کشور شد.


رضا فکری که متولد ۳ خرداد ۱۳۷۱ در تهران است و موسیقی را به صورت آزاد و نزد اساتید مختلفی ابتدا در ایران شروع کرده و سپس در ترکیه ادامه داده است، به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: پس از اینکه استاد علی رهبری، هدایت ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفت، من ابتدا بعنوان سولیست(تک نواز) وارد این مجموعه شدم که در ادامه همکاریهای ما بیشتر هم شد. چند آلبوم با همکاری این مجموعه ضبط کردیم که بوسیله ی یک کمپانی آلمانی بعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای پخش موسیقی، منتشر شدند. چند کار دیگر هم ضبط کرده ایم که درحال انتشار هستند.


وی ادامه داد: بعد از آن در ارکستر فیلارمونیک زاگرب و سپس در ارکستر اُپرای مارینسکی که یکی از بزرگترین مجموعه های اپرای دنیا به حساب می آید، اجرا کردم و بعد از آن هم در اُپرای هلیکون مسکو که یکی از بزرگترین اُپراهای روسیه است، شرکت کردم. در این اُپرا، ستاره های اُپرای کشورهای حوزه دریای خزر حاضر می شوند.
فکری اظهار داشت: سال قبل در کنکور ورودی دانشگاه موسیقی زاگرب موفق شدم و حالا سال دوم خوانندگی اُپرا در این دانشگاه را سپری می کنم. ضمن این که بار دیگر به اُپرای مارینسکی دعوت شده ام که باید حدود یک ماه دیگر به روسیه بروم.
این خواننده جوان موسیقی کلاسیک در مورد چگونگی آشنایی با ارکستر سمفونیک شیراز اظهار نمود: چندسال پیش با ابراهیم بذرافکن(رهبر ارکستر سمفونیک فارس) آشنا شدم و قرار بود همکاری هایی با یکدیگر داشته باشیم. این آشنایی به قبل از شکل گیری ارکستر سمفونیک استان فارس بازمی گردد. نمی دانم آن پروژه به چه دلیل لغو شد، اما ارتباط ما با یکدیگر حفظ شد تا این که سال گذشته، صحبتی در مورد همکاری بین ما شکل گرفت.
فکری اضافه کرد: من از پیشنهاد ایشان استقبال کردم، چون از طرفی به آواز خواندن در کشور خودم علاقه دارم و از سوی دیگر، تلاش دست اندرکاران ارکستر سمفونیک شیراز که عاشقانه و دلسوزانه پای کار بودند و برای ساخت موسیقی فاخر، هزینه و عشق و انرژی گذاشته بودند، بسیار برایم پرارزش بود. آنها به معنای واقعی «موسیقی» عرضه می دهند. در صورتی که در سایر ارکستر سمفونیک های کشورمان که تعدادشان زیاد هم نیست، می بینیم که قطعات سفارشی تولید می کنند و هنرمند مجبور است فقط کار سفارشی و مناسبتی اجرا نماید. اما ارکستر سمفونیک شیراز چنین رویه ای ندارد و موسیقی های کلاسیک و ایرانی را اجرا می کند و این بسیار پرارزش است.
وی در مورد اجرای اخیر خود با ارکستر سمفونیک فارس در تالار حافظ شیراز هم اظهار داشت: اتفاقی که در شیراز افتاد، بسیار جذاب و تماشایی بود. من یادم نمی آید که در ایران، یک ارکستر سمفونیک به همراه یک خواننده اُپرا اجرا کرده باشد. چیزی که در دنیا معمول است اما متاسفانه در کشور ما آنرا نمی بینیم. این کار سبب می شود که سطح سلیقه موسیقایی مردم بالا و به سمت موسیقی درست برود. ما در کشورمان به آن نوع موسیقی نیاز داریم که ذهن جامعه و بخصوص کودکان ما را به سمت بهتر شدن ببرد.


فکری افزود: قسمت اول این کنسرت به قطعات کلاسیک خارجی اختصاص داشت و در بخش دوم، قطعات فارسی اجرا شد که این هم اتفاق ویژه ای بود. چون ما رپرتوار آواز کلاسیک، روی شعر فارسی خیلی کم داریم و آنهایی هم که داریم را متاسفانه اجرا نمی نماییم. اما در این کنسرت، قطعه «فروغ عشق» حسین دهلوی را اجرا کردیم که آخرین بار ۳۰ یا ۴۰ سال پیش توسط مرحوم سرشار اجرا شده بود. در کنار این قطعه، اُپرت «خرد» که ابراهیم بذرافکن ساخته بود هم اجرا شد که این هم اثر ارزشمندی بود. چون که همانطور که گفتم، در ایران آواز کلاسیک روی شعر فارسی خیلی کم داریم و این قطعاتی که تولید می شود، نعمت است.
وی تصریح کرد: ای کاش بیشتر از این جوان ها و آدم هایی که با عشق در حوزه موسیقی فاخر فعالیت می نمایند، حمایت شود تا بتوانند چنین قطعاتی را ضبط کرده و در دنیا منتشر کنند.
فکری در پاسخ به این سؤال که در حوزه موسیقی ایران چه چیزی کم داریم، اظهار داشت: هنرمندان موسیقی ما چیزی به جز حمایت، کم ندارند. ارکستر سمفونیک چیزی نیست که با هزینه شخصی بتوان آنرا انجام داد و حفظ کرد. از طرفی هم این مشکل را داریم که در صورت پشتیبانی از چنین ارکستری، این توقع ایجاد می شود که هنرمندان قطعات سفارشی تولید کنند که این با ذات موسیقی در تضاد است.
این هنرمند تهرانی با ابراز تاسف از این که در دانشگاه های ایران، رشته آواز نداریم، اظهار داشت: من که به آواز کلاسیک علاقه دارم، باید کجا آنرا یاد بگیرم؟ اصلا فکر کنید این رشته را هم داشته باشیم. منِ دانشجو وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل شوم، کجا باید هنرم را عرضه بدهم؟ در کدام ارکستر و اُپرا؟ زیرساختی وجود ندارد. در حالیکه ما پر از استعدادیم. حتی از سالن اُپرای خوبی مثل تالار وحدت تهران داریم، هیچ استفاده ای نمی گردد. اگر همین اجرای تالار حافظ شیراز در تالار وحدت تهران اجرا می شد، حتی بدون صدا برداری و میکروفون، باکیفیت بسیار بالاتری به گوش مردم می رسید.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، رضا فکری در اوایل اسفندماه سالجاری به همراه ارکستر سمفونیک استان فارس به رهبری ابراهیم بذرافکن، در دو سانس در تالار حافظ شیراز به اجرای آواز کلاسیک و اُپرا پرداخت و مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت.




منبع:

1402/12/13
15:23:46
5.0 / 5
283
تگهای خبر: آلبوم , آواز , خواننده , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو