رییس شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر: علاقه مند به تقویت اقتصاد هنر هستیم
این درخت شانزده ساله میوه خواهد داد؟
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو، شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر سال جاری در حالی راه اندازی شد که بیشتر از هزار اثر در قسمت رقابتی در معرض دید قرار گرفته است. متولیان برگزاری این جشنواره معتقدند که جریان سازی از رسالت های یک جشنواره است و باید اثر جشنواره را میان جریانات هنری جست وجو کرد. آنها همینطور اعلام نمودند که این رویداد از منظر کمیت، حجم کار جشنواره در دوره شانزدهم حدود سه برابر جشنواره پانزدهم است و آثار ارسالی هم حدود دو برابر دوره گذشته بوده است. بر همین مبنا باید دید که درختِ شانزده ساله این جشنواره، بخصوص در زمینه پویایی بازار و اقتصاد هنر که یکی از اهداف این جشنواره بوده به بار خواهد نشست یا خیر.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد خراسانی زاده ـ رئیس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ـ ضمن اشاره به تعداد قابل توجه هنرمندان و مخاطبان هنر تجسمی اظهار نمود: هنرهایی مانند سینما، نمایش، موسیقی و... بیشتر از هنرهای تجسمی شناخته شده است؛ این در شرایطی است که میان همه هنرها، هنرهای تجسمی از نظر تعداد مخاطب و هنرمندان، با بیشترین کمیت روبه رو است و تعداد مخاطبانش با سایر هنرها قابل مقایسه نیست.
او که در یک برنامه تلویزیونی در شبکه العالم به گفتگو پرداخت، نقاشی و طراحی، عکاسی، خوشنویسی، طراحی گرافیک، کارتون و کاریکاتور، نگارگری، مجسمه سازی، تصویرگری، سرامیک و آبگینه هنری و... را همچون هنرهای تجسمی برشمرد و ضمن اشاره به تاثیرگذاری هنرهای تجسمی، اضافه کرد: پیوند دیرینه فرهنگ و اعتقادات ایرانی ها با هنر خوشنویسی، استفاده مردمان از عکاسی برای نمایش دریچه نگاه خود، طراحی گرافیک و اقدامات کنشگرانه ای که مثال آنرا در همراهی هنرمندان بعد از عملیات طوفان الاقصی هم شاهد بودیم و... همچون مواردی است که اثرگذاری شاخه های مختلف هنرهای تجسمی را به معرض نمایش گذاشته است.
خراسانی زاده ضمن اشاره به کاربرد هنرهای تجسمی، ایجاد یادبود و یادمان ها را یکی از رسالت های هنر مجسمه سازی دانست. رئیس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ضمن برشمردن تعداد داوران و دبیران فعال در این جشنواره اظهار نمود: گستردگی مردمی فجر شانزدهم سبب گشته است تا جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بزرگ ترین رویداد میان جشنواره های فجر محسوب شود. این رویداد هنری دارای یک دبیرکل ـ امیر عبدالحسینی ـ و ۲۲ دبیر ملی است. همینطور در جهت برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نمایشگاه های ویژه ای در چارچوب بخش "تجسم هنر" در تمامی استانهای کشور برگزار شده است.
خراسانی زاده افزود: بیشتر از ۱۰ هزار اثر در سطح ملی برای انتخاب و نمایش در قسمت طوبای زرین به دبیرخانه جشنواره رسید و حدود ۱۲ هزار اثر هم برای نمایشگاه های استان ها ارسال شد. در بین این آثار خیلی از هنرمندان تراز اول کشور هم آثار خویش را به نمایش گذاشتند. از میان مجموع آثار دریافتی، حدود هزار و ۵۰۰ اثر در سطح استان ها و هزار اثر هم در تهران به نمایش درآمده است.
رئیس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در رابطه با انتخاب داوران این جشنواره اظهار داشت: در انتخاب داوران به حضور پیشکسوتان و جوانان توجه داشتیم. نکته مهم اینست که بعد از انجام مراحل داوری، داوران معتقد بودند که آثار ارسال شده به جشنواره نسبت به چند دوره گذشته از سطح کیفی قابل توجه تری برخوردار می باشند.
او ضمن اشاره به حجم کار شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: حجم کار جشنواره در دوره شانزدهم حدود سه برابر جشنواره پانزدهم است و آثاری که در تهران به نمایش درآمده هم حدود دو برابر دوره گذشته است.
خراسانی زاده در رابطه با به کارگیری ظرفیت موزه هنرهای معاصر تهران بعنوان مهم ترین موزه هنری غرب آسیا که در سطح بین المللی اثرگذار است، اظهار داشت: نشست های خبری، فرایند داوری و دو بخش اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
او در رابطه با نقش بانوان در این جشنواره هم اظهار داشت: بانوان از نقش قابل توجهی در این دوره از جشنواره برخوردار بودند. این نقش در شورای سیاستگذاری دیده می شد و برای نخستین بار آثار رشته مجسمه سازی را هم سه بانوی هنرمند داوری کردند. بانوان نقش قابل توجهی در ارسال آثار هم داشتند؛ به نحوی که آثار ارسالی آنها دو برابر آثار ارسال شده توسط آقایان بود.
خراسانی زاده در رابطه با ضرورت توجه به بازار هنرهای تجسمی و اقتصاد هنرهای تجسمی هم اظهار داشت: نمی توان جشنواره ای برپا کرد که به پدیده اقتصاد هنر بی توجه باشد. بر همین مبنا بخش بازار هنر را که در سالهای گذشته هم برگزار می شد احیا کردیم. در تمامی دنیا بازارهایی برای عرضه آثار تجسمی وجود دارد. در کشور ما هم حراجی ها و نمایشگاه ها و بازارها فعال می باشند اما فعالیت آنها نیازمند توسعه است. از خصوصیت های برگزاری یک جشنواره هم میتوان به تاثیرگذاری و جریان سازی آن اشاره نمود. بر همین مبنا شرایطی را فراهم کردیم تا بازدیدکنندگان در شروع ورود به نمایشگاه با آثار هنرمندان تراز اول در قسمت بازار هنر مواجه شوند.
او اضافه کرد: علاقمند به تقویت اقتصاد هنر هستیم و به نظر می آید که جشنواره هنرهای تجسمی فجر می تواند در این خصوص موثر واقع شود. به قول وی در قسمت دیگر جشنواره هم به مبحث فیلمهای مستند هنرهای تجسمی توجه شده است و در قسمت علمی هم در جهت ارتباط میان جشنواره و دانشگاه، رساله های دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته اند.
او به نقش انتشارات فعال در حوزه هنرهای تجسمی هم اشاره نمود و اظهار داشت: نقش ناشران هنرهای تجسمی هم در این عرصه اهمیت دارد. بر همین مبنا حدود ۱۵۰ کتاب که در دو یا سه سال قبل چاپ شده اند هم در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا دهم بهمن ماه بخش رقابتی جشنواره فجر (طوبی زرین) در کنار بازار هنر افتتاح شد؛ افتتاح این دو بخش در موسسه صبا واقع در فرهنگستان هنر صورت گرفت.
منبع: سایت رسمی سیامك یزدانجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب