با حضور تعدادی از هنرمندان؛
شطحیات حامد ثابت رونمایی گردید
آلبوم شطحیات به آهنگسازی حامد ثابت روز جمعه بیستم خرداد با حضور برخی از هنرمندان شناخته شده حوزه موسیقی و سینما رونمایی گردید.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی پروژه، آیین رونمایی از آلبوم «شطحیات» اثر حامد ثابت که به تهیه کنندگی احسان رسول اف توسط نشر نوفه انتشار یافته با حضور محمدرضا اصلانی، محمد پرویزی، علی احمدی فر، ستار اورکی، فردین خلعتبری، آریا عظیمی نژاد، هادی ثابت، حامی حقیقی، کیوان میرهادی، رضا فرهادی، کاوه میرحسینی، شهرام صارمی، نیما روشن، سهراب خسروی، ابراهیم ایرج زاد، سینا صدقی، شروین عباسی، آسو کهزادی برگزار گردید.
در ابتدای مراسم، حامد ثابت به مخاطبان آلبوم سفارش کرد که قطعات آلبوم را با صدای بلند (شبیه و هم اندازه با صدای خود پیانو) بشنوند؛ چونکه ظرفیت های صوتیِ موجود در آن، با صدای بلند، مشخص و شنیده می شود.
وی بعد از قدردانی از همکاری و همراهیِ احسان رسول اف، در انتها صحبت های کوتاهش، از احمدرضا اسماعیلی، آهنگساز و نوازنده تازه درگذشته یاد کرد و اظهار داشت: در این سال ها که مشغول کار روی شطحیات بودم، خیلی با احمدرضا دراین باره حرف زدم و متاسفم که احمدرضا این جا نیست.
محمد پرویزی، منتقد هنری، نویسنده و فیلمساز هم در این مراسم ضمن اشاره به این که رسالت موسیقی بالاتر از بستری برای به لذت رساندن مخاطب و آنرا مسیری برای تعمق و تفکر است، توضیح داد: تجربه تازه حامد ثابت، ما را به لایه های معنایی دیگری می برد و فضایی برای فکرکردن به وجود می آورد. این قطعات موسیقی از پسِ تجربه ای فردی و متکی بر خاطره ای شخصی شکل گرفته است. انگار که قطعات «شطحیات»، از منظر خاطره و تجربه فردی به تاریخ نگاه می کنند. قطعات این آلبوم برای پیانو تنظیم شده اند، اما هم زمان از موسیقی ایرانی وام گرفته اند. درواقع این قطعات، استمرار موسیقی مان و سنتزِ موجود را که درطول تاریخ با آن مواجه بودیم، نمی پذیرند.
دقیق نمی دانیم ادامه موسیقی مدرن اروپا هستیم یا موسیقی ایرانی؟
علی احمدی فر، آهنگساز، کارشناس و مدرس موسیقی، هم در ادامه مراسم ضمن اشاره به بحران آهنگسازی اظهار داشت: در دهه های قبل در ایران، در مدیوم موسیقی مشکل نوازنده و اجرا داشتیم، اما امروز، حداقل درباره سازهای متداول و شناخته شده با محدودیت نوازنده روبه رو نیستیم؛ آن چه محدودیت و مشکل ایجاد کرده، وجود و حضور آهنگساز و تفکر جدید در موسیقی است. بحران دومی که میتوان به آن اشاره داشت سردرگمی جریان موسیقی ایران است. اینکه درست و دقیق نمی دانیم ادامه موسیقی مدرن اروپا هستیم یا موسیقی ایرانی؟ یا اساساً آیا باید ادامه روی جریانی در گذشته بود؟
احمدی فر در بخش بعدی سخنرانی اش با عرضه ی تعریفی از آهنگسازی ایرانی بیاین کرد: به اعتقاد من «شطحیات» یک اثر مولف است. آهنگسازی ایرانی، یعنی کمپوزیسیون مؤلف و روایتی بداهه از موسیقی یک ناحیه و ترکیبی متضاد از اجزای آن. شرایطی که میتوان برای آلبوم شطحیان هم به کار برد که با موسیقی ایرانی نسبت دارد.
این مدرس موسیقی، با بیان این نکته که آلبوم حامد ثابت ترکیبی از تکنیک های موسیقی کلاسیک و مدرن و میراث دار تاریخ موسیقی ایران با اتکا به تجربه و تاریخ است، افزود: «آلبوم «شطحیات» مانند اثر انگشت مؤلف است. البته این انگشت، به کالبدی متصل است که میراث تاریخ است و ژنتیک گذشتگان را در خود به یادگار دارد. در «شطحیات» میراث موسیقی ایران و عوامل متضاد، یک جا گرد هم آمده، اما کمپوزیسیون آن منحصربه فرد است. در این اصر آهنگساز معاصر، به تاریخ معاصر به چشم تجربه نگاه کرده و بدون جانبداری از منش و ایسمِ تاریخی، تکنیک آنرا فراگرفته و عناصر تألیفی خویش را در آن ظاهر کرده است. «شطحیات»، تاریخی به قدمت تاریخ موسیقی ایران دارد و تکنیک های معاصر و مدرن و کلاسیک را یک جا در خودش جا داده است.»
حامد ثابت که در کارنامه خود موسیقی متن فیلمهای شناخته شده ای چون «تنگه ی ابوقریب»، «پرسه در مه»، «این جا بدون من» و چند فیلم دیگر را دارد، برای دو فیلم «برلین ۷-» و «بی همه چیز» در سالهای ابتدایی و انتهایی دهه ی نود، موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از جشنواره فجر شده است. به قول ثابت آلبوم «شطحیات» سرآغاز فصل تازه ای در زندگی هنری این آهنگساز بشمار می رود.
منبع: سایت رسمی سیامك یزدانجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب