گفت وگوی رو در رو با معاون هنری درباره تئاتر، موسیقی و تجسمی
انقدر می گویم و می گویم تا بالاخره یک جا اثر کند
محمود سالاری حدود پنج ماه بعد از منصوب شدن بعنوان معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حاضر شد و به پرسش هایی درباره ی راه های تعامل با هنرمندان، رسیدگی به مشکلات هنرمندان تئاتر و موسیقی در پی شیوع کرونا، دغدغه های مربوط به بناهای تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر، جشنواره های فجر و مجوزهای تئاتر پاسخ گفت.
محمود سالاری ـ معاون امور هنری ـ برای اجرایی کردن برنامه هایش در این معاونت، به مشکلاتی در حوزه ی بودجه اشاره نمود. وی در عین حال با اعتقاد بر این که این مشکلات نباید مدیران را متوقف نماید، درباره ی بودجه اختصاص داده شده در سال ۱۴۰۱ ابراز امیدواری کرد.
حق هنر در کشور ما آنچنان که باید و شاید ادا نشده است
سالاری در ابتدای این نشست در پاسخ به این پرسش که چقدر در این زمان پنج ماهه نگاهش نسبت به معاونت هنری تغییر کرده و با عنایت به شرایط کنونی، آینده را چطور می بیند؟ اظهار داشت: «حق هنر در کشور ما هنوز آنچنان که باید و شاید ادا نشده است. چه در نگاه های مسؤلان و چه در برنامه ریزی های اقتصادی کشور. این واقعیتی است که همه باید به هنر توجه کنند؛ به جهت اینکه هر اندیشه ای که در هنر نگنجد، اصلا ماندنی نیست. این جمله رهبر معظم انقلاب است؛ ازاین رو حتی اگر ما می خواهیم آرمان ها، ارزش ها و باورهای این مردم را تثبیت و ماندگار نماییم، باید به هنر و هنرمندان پناه ببریم؛ این نکته ای است که به نظر من هنوز برنامه ریزان کلان کشور باور نکرده اند. شاید به زبان بیاورند اما بین دانستن و باور داشتن فاصله ای وجود دارد.»
او افزود: «باید به این باور برسیم که هنر برای ماندگار کردن است و فقط برای تاثیر گذاشتن نیست. باور شخصی من این است که بالاخره کسی که ایستاده، بهتر از کسی است که نشسته و کسی که راه می رود بهتر از فردی است که ایستاده. ما باید راه برویم. وظیفه ما حرکت کردن است و بالاخره در بعضی مواقع تأثیراتش را هم دیده ایم. نباید بنشینیم و بگوییم نمی گردد و نمی فهمند. بالاخره ما باید انقدر بگوییم تا یک جا اثر کند. دم گرم ما باید انقدر آتشین باشد که آهن سرد وجود دوستان را ذوب کند. وگرنه ما هم مثل افراد دیگر منفعل و ناامید خواهیم شد. من قائل به این روش نیستم. من انقدر می گویم و می گویم تا بالاخره یک جایی اثر کند؛ کما این که اثراتش از همین حالا هم دیده می شود.»
سالاری همینطور اظهار نمود: «ما در بودجه سال ۱۴۰۱ بسیار امیدوار هستیم که اتفاقات خوبی رخ دهد. اما آنچه که هم اکنون داریم و در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ بوده، این است که بودجه معاونت هنری صرف رویدادها و دستمزدها می شود و شاید چیزی قریب دو تا ۲۰ درصد برای فعالیت هنری باقی می ماند.»
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این که آیا بیشتر بودجه صرف بدهی می شود یا خیر؟ اظهار داشت: «جشنواره هایمان را باید برگزار نماییم. در حوزه موسیقی ما کلی جشنواره داریم. در حوزه تئاتر و تجسمی هم شرایط مشابه است. وقتی این ها را کنار می گذاریم، چیزی از بودجه برای تولید باقی نمی ماند. چون باید دستمزدها را هم پرداخت نماییم. زمانی که ما در تولید منفعل هستیم، عملا عرصه رقابت را از دست می دهیم؛ یعنی یک شرکت خصوصی که در حوزه موسیقی فعالیت می کند یا یک گالری که در فضای خصوصی فعالیت می کند، می تواند گوی سبقت را از دولت برباید و این خیلی بد است.»
او افزود: «اگر ما بتوانیم هم بودجه جذب نماییم و هم در مصرف منابع مالی صرفه جویی نماییم که در حوزه تولید وارد شویم، آن وقت میتوان ذائقه عمومی را رنگ دیگری زد. این که هم اکنون موسیقی ما ذائقه عمومی را در دست گرفته و ما منفعلانه نمی توانیم کاری انجام دهیم، یک دلیلش همین است که بودجه هایمان کافی نیستند. استانهای ما در تئاتر سال قبل چیزی از ما نگرفتند و این خیلی بد است که مثلاً وزارت ارشاد در مرکزیت نمی تواند برای استان هایش چیزی تأمین کند.»
سالاری افزود: «من امیدوارم ان شاءالله در بودجه سال جاری اتفاقات خوبی رخ دهد. کما این که هم رئیس جمهور و هم وزیر محترم به ما قول هایی داده اند. من چشم انداز را روشن می بینم.
در نخستین فرصت کارهای تئاتر شهر را شروع می کنیم
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح برنامه های خود برای بازسازی و مرمت تئاتر شهر اظهار داشت: «معاونت هنری پنج ساختمان دارد که این ساختمان ها میراث ملی هستند. موزه هنرهای معاصر تهران، تئاتر شهر و.... ما از وقتی آمدیم، با آقای وزیر صحبت هایی در این حوزه داشتیم. من از این مکان ها بازدید کردم و آن روزی که رئیس جمهور به موزه هنرهای معاصر تشریف آوردند، این بحث را در لابه لای کار به ایشان رساندیم. ایشان گفت شما یک نامه بدهید که من دستور دهم بودجه مجزایی برای بازسازی این پنج بنا در نظر گرفته شود.»
او افزود: «همه صدمه ها را یک برآورد کلی کردیم و در چارچوب نامه ای با امضای آقای وزیر، به رئیس جمهور داده شد تا بودجه ی مجزایی در نظر گرفته شود. ما باید برای ساختمان هایمان یک مزایده و مناقصه برگزار نماییم. نکته ای که وجود دارد این است که پیمانکاران کمی هستند که می توانند کار میراثی انجام دهند و در آن روند اداری عادی به مقصود نمی رسیم. گام اول برای ما ارسال نامه به رئیس جمهور بود که انجام شده و دکتر اسماعیلی هم پیگیری کردند تا عدد مناسبی اختصاص یابد تا ما هم بتوانیم فارغ از انضباطات اداری برای این پنج ساختمان یک کار ویژه انجام دهیم.»
سالاری ضمن اشاره به مذاکراتی که با شهرداری انجام شده، اظهار داشت: «نکته دوم این است که ما باز یک نامه تنظیم کردیم و با آقای شهردار مذاکراتی انجام شد که روزی ایشان و آقای وزیر به تئاتر شهر بیایند تا آنجا را دقیق به آقای زاکانی نشان دهیم. ولی تا این جلسه تشکیل گردد، متوقف نشدیم. با دوستان شورای شهر جلسه گذاشتیم و مشخصا آقای نادعلی آمدند. من با ایشان در چند زمینه گفتگو کردم که یکی از آنها محوطه اطراف تئاتر شهر بود.»
او افزود: «ما یک طراحی سه بعدی کردیم و گفتیم این طرح ماست، نمی گوییم عالی است ولی بالاخره انجام شده و آماده اجراست. اگر شما هم نظرتان است که در شهرداری صورت گیرد، پای کار بیایید. یکی از مسائلی که تئاتر شهر دارد، این باری است که بر روی آن قرار دارد. این مجموعه برای یک سالن ساخته شده اما در طول زمان آمده اند و به آن سالن هایی را اضافه کرده اند. من نمی خواهم بگویم کار بد یا خوبی بوده؛ لزوم بوده و انجام شده است. بنای تئاتر شهر برای یک سالن بوده و بالا هم قرار نبوده که کتابخانه باشد. کتاب سنگین است و اصلا آن باری که بر روی سقف قرار دارد، نگران کننده است. خدایی نکرده اگر آتشسوزی شود، من نمی دانم چه اتفاقی رخ خواهد داد.»
معاون امور هنری در ادامه چاره ای که برای بار سنگین کتاب ها عرضه کرده را تشریح کرد: «من به دوستان شورای شهر عرض کردم شما در پارک دانشجو ساختمانی دارید، این ساختمان را بدهید تا ما کتابخانه تئاتر شهر را به آنجا منتقل نماییم و آنرا کتابخانه عمومی نماییم تا در دسترس همگان قرار بگیرد و بخش تخصصی آن هم برای تئاتری ها باشد. قرار شد ایشان این پیشنهاد را مطرح کنند و ببینند که چه کاری می توانند انجام دهند. ما امیدواریم که اگر این اتفاق رخ دهد، آن بار از روی سقف برداشته شود.»
وی در ادامه به برکات دیدار با رئیس جمهور تصریح کرد و اظهار داشت: «منِ مسئول درجه دو دولت وقتی مطلبی را به رئیس جمهور می گویم، یک شکل تاثیر می گذارد و هنرمندی که درگیر است، وقتی می آید و می گوید یک جور دیگری تاثیر می گذارد. دیدار با رئیس جمهور این برکات را دارد که هنرمندان ما می توانند به ایشان بگویند که ما چنین مشکلاتی را داریم. کما این که مشکلات تئاتر را آقای دژاکام مطرح نمودند و ما باید پی آنرا بگیریم. این کارهایی است که تا هم اکنون پیگیری کردیم و داریم دنبال می نماییم که اگر ان شاءالله در نخستین فرصت این بودجه در سال ۱۴۰۱ تخصیص پیدا کند، بلافاصله کارهای تئاتر شهر را شروع می نماییم.»
واقعیت این است که بودجه نداریم تا بازسازی کنیم
معاون امور هنری در پاسخ به سوالی که از او درباره برنامه هایش برای بازسازی اداره تئاتر پرسیده شد، اظهار نمود: «من درباره ی همین ساختمان هم به آقای نادعلی (سخنگوی شورای شهر تهران) گفتم. گفتم این که شما خانه هنرمندان را دارید، بیایید اداره تئاتر را هم بازسازی کنید و تحویل هنرمندان دهید. حقیقت این است که ما بودجه نداریم تا بازسازی نماییم ولی از شهرداری خواهش کردیم که اگر می تواند این کار را انجام دهد. آقایان هم خداراشکر همدلانه رفتار می کنند و اصلا گاردی ندارند. آقای زاکانی هم همدلی کردند. ما نامه را به دفتر شهرداری دادیم که بمحض این که ایشان اعلام کنند چه تاریخی، ما نشست آنرا برگزار نماییم. ان شاءالله در آن نشست بتوانیم برای این ساختمان هم تدبیری نماییم.»
او درباره ی این که آیا بازسازی تئاتر شهر با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی خواهد بود، اظهار داشت: «خیلی بعید است که ما بخواهیم به آن بخش میراثی تعرض نماییم. ما نمی خواهیم شاکله کلی کار را تغییر دهیم. ما می خواهیم تغییری در محیط اطراف ایجاد نماییم. داخلش را هم می خواهیم ایمن سازی نماییم و خدایی نکرده قصد نداریم تا فرم معماری بنا را عوض نماییم.»
در ادامه نشست ایسنا پرسشی درباره ی شرایط نامساعد هنرمندان تئاتر در دوران کرونا پرسیده شد و از سالاری خواسته شد تا برنامه هایش را برای ترمیم وضعیت مالی هنرمندان شرح دهد. وی در همین راستا اظهار داشت: «در این که اقتصاد بچه های تئاتر اقتصاد متوسط یا متوسط رو به پایینی است، من با شما هم عقیده هستم. در این که بالاخره کمک هایی که از سوی صندوق هنرمندان شده هم کافی نبوده، با شما موافق هستم. اما حقیقت این است که باید بررسی نماییم دولت چقدر در کشورهای دیگر هنرمندان تئاتر را حمایت می کند. بالاخره هنرمندان تئاتر بخشی از هرم هنرمندان را می سازند. در رأس، برخی هنرمندان شاخص هستند و در انتهای هرم هنرمندان تئاتری قرار دارند. »
او افزود: «من نمی دانم دولت تا کجا می تواند پای این ماجرا بایستد. بعضی از دوستان تئاتری ما باید به این نتیجه برسند که همه بضاعت دولت این است که ماهانه یک عدد خیلی قلیلی را بین هنرمندان تقسیم کند. الحمدالله اقبال عمومی نسبت به هنرهای نمایشی زیاد، دانشگاه هایی که از این عطش دارند پول می برند هم زیاد است. طبیعتا با این تعداد، هنرجویان مشکل کاری و سالن پیدا خواهند کرد چون امکانات محدود است و وقتی امکانات محدود باشد، شما نمی توانید پاسخگوی همه باشید. هر دولت و هر اقتصادی که باشد، شما با امکانات محدود نمی توانید پاسخگوی همه باشید؛ ولی این به آن مفهوم نیست که نباید کوشش کرد. ما همه تلاشمان را می نماییم. خدمت آقای رئیس جمهور هم عرض کردیم که به تئاتری ها توجه ویژه ای شود و ایشان هم قرار شد کارهایی انجام دهند. حقیقت اما این است که این ها همه مُسکن محسوب می شوند و درمان نیستند.»
جشنواره سفره بزرگی است که بخشی از آن مرئی است
سالاری درباره ضرورت ثبت تجارب و آثار هنرمندان موسیقی نواحی و برنامه های معاونت امور هنری برای تحقق این امر، اظهار داشت: «من خودم با دو بزرگی که مقدمات این کار را فراهم نموده اند، مذاکره کردم و خواهش داشتم که بروند و آن شخصیت هایی که در این سال ها دیده نشده اند را پیدا کنند؛ نه آدم های دیده شده. با دو تا از اساتید صحبت کردم و حتی خواهش کردم که اگر پروپوزالی در این حوزه بنویسند و بیاورند، ما حمایت می نماییم که این کار حتما صورت گیرد. ازاین رو ما در این حوزه صحبت کرده ایم که این اتفاق حتما بیفتد.»
او افزود: «در موسیقی نواحی هم جزو برنامه های پژوهشی مان این شد که هنرمندان کمتر شناخته شده را پیدا نماییم و کمک کنند دائرة المعارف موسیقی نواحی ما کامل تر شود. من خودم با یکی از اساتید دانشگاه و یکی از هنرمندان نواحی مفصل صحبت کردم که ایشان بپذیرند این کار را برای ما انجام دهند. حالا هر کدام زودتر به بار بنشیند، انجام خواهیم داد.»
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ی وضعیت کیفی جشنواره تجسمی فجر و انتقادهایی که به آن می شود، اظهار داشت: «به عنوان یک دانش آموز هنر عرض می کنم که آثار این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر قابل اعتنا بودند. کما این که در جلسه داوری نقاشی چون خودم بعنوان میهمان حضور داشتم، چالش بین اساتید را می دیدم که در انتخاب ها گرفتار چالش جدی شده بودند. خب اگر کاری بی کیفیت باشد، اصلا گرفتار چالش شدن معنایی ندارد. ببینید ما وقتی از جشنواره صحبت می نماییم، باید تمامی ابعاد آنرا در نظر بگیریم. برای اعتنا کردن به هنرمند فقط نمی توانیم به او پول بدهیم. ازاین رو برخی اوقات از او دعوت می نماییم که بیا داوری کن و آنجا هنرمند دستمزدی دریافت می کند. ببینید جشنواره یک سفره بزرگ است که یک بخشی از آن مرئی است.»
در ادامه، مدیر اداره اخبار فرهنگی و هنری ایسنا در جهت صحبت های محمود سالاری اظهار داشت: «همه جشنواره های فجر ما یک سفره هستند. منتها بعضی از آنها آنقدر در معرض دید قرار دارند که غذایی که این سفره تحویل می دهد، در مجموع مطلوبیت بیشتری دارد. در جاهایی مثل حوزه تجسمی که اتفاقا هیچگاه تنوع چشم گیر داوری و شورای سیاست گذاری و دبیری را نداشته ایم، انگار دست اندرکاران دوست دارند جشنواره اصلا در معرض دید نباشد و حتی بیشتر تمایل دارند این جشنواره یک حیاط خلوت باشد. ازاین رو رویشی را که شما به آن اشاره کردید در تمام این سال ها در جشنواره تجسمی فجر مشاهده نکردم.»
سالاری در پاسخ به این صحبت ها اظهار داشت: «ببینید من در این مورد قضاوتی ندارم اما در مورد داوران، ما سال جاری تلاش کردیم از چهره های جدید استفاده نماییم و این موردی را که به آن اشاره کردید من مستندا به آن نرسیدم. شاید یک دلیل این است که برای رسانه ها بالاخره هیاهوی سینما جذاب تر است.»
وی همینطور اظهار نمود: «رویکرد ما به هیچ عنوان دیده نشدن جشنواره تجسمی نیست. من از سالهای قبل، واقعا رصد دقیقی نداشتم و نمی توانم قضاوت کنم اما در این دوره که بودم از تجلیات رسانه ای کار راضی نبودم.»
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «تجسمی بیشتر از رشته های دیگر درگیر برخی مسائل است. من نمی توانم مسئله را باز کنم اما همین قدر که سفارت خانه ها بیشتر آنجا نقش ایفا می کنند و رایزن های فرهنگی اروپایی بیشتر نقش ایفا می کنند. پول هایی که وارد آن حوزه می شود به مراتب نامرئی تر از بخش های دیگر است و ازاین رو حساسیت های این حوزه انصافا بیشتر است.»
او درباره جشنواره موسیقی فجر هم اظهار داشت: «برخی دوستان گله می کنند که چرا موسیقی فجر خروجی ندارد؛ ولی هیچکس نمی گوید مقصود از خروجی چیست و باید چه چیزی داشته باشد. ما در جشنواره موسیقی فجر همین گروههای موسیقی که در کشور وجود دارند را فقط می آوریم و به آنها ویترین می دهیم و می گوییم این ها را ببینید. این نیست که اگر تولیدی در کشور صورت گیرد و خوب باشد، ما در فجر نیاوریم.»
سالاری در پاسخ به برخی انتقادات درباره حضور پاپ در جشنواره موسیقی فجر برای تأمین مخارج آن که به کناره گیری بعضی از بزرگان موسیقی و در نتیجه افت کیفی جشنواره منجر گردیده است، اظهار داشت: «پاپ هیچگاه داوری نمی گردد و هیچگاه هم بخش اصلی نبوده است. من واقعا نمی دانم اضافه شدن پاپ به جشنواره برای درآمدزایی بوده یا خیر؛ اما اگر هم چنین بوده باشد، اشکال آنرا نمی فهمم. موسیقی پاپ اصلا وارد جشنواره نشده است. این موسیقی وقتی وارد می شود که برای مثال ما محمد معتمدی یا مثلاً همایون شجریان را در کنار فلان خواننده پاپ بگذاریم و داوری نماییم. بله این شایسته نیست. ولی آیا این گونه شده است؟»
او افزود: «جشنواره موسیقی مال اهالی موسیقی است. مال دانشجویان و پژوهشگران موسیقی است. اگر کسی کاری فاخر و آبرومند دارد، به جهت اینکه این دانشجویان ترغیب شوند و این موسیقی را نگه دارند، حفظ کنند و سالم به دست نسل بعدی برسانند، باید بیایند و در جشنواره اجرا کنند. هنر یک موهبت الهی است و امکان دارد برخی اوقات آنرا از چنگ کسی دربیاورند. یعنی ما خواننده داشتیم که در دهه ۷۰ گل سر سبد خواننده ها بوده اما در دهه ۹۰ آن فروغ از دستش درآمده است.»
اول باید گوش مردم را با نغمه های درست آشتی دهیم
سالاری در ادامه برنامه های خویش را برای جذب بیشتر مخاطبان به جشنواره موسیقی فجر چنین تشریح کرد: «باید قاعده هرم مخاطبان را گسترده نماییم و بعد آرام آرام این قاعده هرم را به سمت موسیقی فاخر ببریم. اول باید گوش مردم با نغمه های درست آشنا شود، بعد این نغمه ها را در یک ساز پیدا کنند و بعد آن ساز را دنبال کنند و حالا کنسرت سه تار و تار بیننده پیدا می کند. حقیقت این است که هم اکنون این اتفاق رخ نداده است. به جهت اینکه فضای موسیقیایی کشور عموما دست ژانر پاپ است. حتی در برنامه های تلویزیونی که برای کودک پخش می شوند، شما می بینید که موسیقی فاخر نیست و حقیقت این است که این ها گوش بچه ها را خراب می کند و نسل بعدی بدتر از نسل امروزمان گوششان در موسیقی خراب خواهد بود. مگر این که به بهانه ای گوش مردم را با نغمه خوب آشنا نماییم و بعد مخاطب را با سرچشمه نغمه خوب آشنا نماییم.»
او افزود: «تلاش مان این است که برای این سال ها و بخصوص سال جاری این کار را حتما انجام دهیم و بعضی از این آثار فاخر را به مردم نزدیک نماییم که مردم بتوانند از آن سرچشمه آب زلال را بچشند. واقعیتش من بسیاری از روند موسیقی ای که پاپ دارد ناراضی و نگران و ناراحت هستم. به دوستانمان هم در مجموعه تالار رودکی عرض کردم که باید تا جایی که می شود تعداد کنسرت ها را زیاد نماییم و حتی اگر می شود یک مرتبه به مردم بلیط بدهیم بنشینند و نغمه روح الارواح را بشنوند.»
مدیر اخبار فرهنگی ایسنا در ادامه این نشست سوالی را به این شرح مطرح کرد: «در جشنواره موسیقی فجر باز ما یک سفره داریم که یکی از بحث های آن بلیط فروشی آنلاین است. شرکت هایی که آمدند و درآمدهای میلیاردی ظرف چند روز به جیب زدند. بعضی از هنرمندان در این قضیه دخیل شدند و از سوی دیگر برخی مدیران از راه وابستگانشان وارد شدند و حاشیه هایی برای آنها پیش آمد. یکی از نقطه های ابهام جشنواره زمانی که پیش از کرونا آغاز به بلیط فروشی آنلاین کرد، همین بحث های شرکتهای بلیط فروش و ارتباطاتشان بود. در این حوزه آیا استراتژای خاصی دارید؟»
سالاری در پاسخ به پرسش بالا چنین اظهار نمود: «ببینید به هر حال ما باید این مسائل را مطابق قانون در مزایده و مناقصه برگزار نماییم. برای مثال به تازگی دوستان موسیقی یکی از استان ها خواسته بودند که آیا می شود بلیط فروشی استان را به خودمان واگذار کنید؟ خب این یک پیشنهاد است که باید به آن فکر کرد اما چند مبحث دارد. یکی این که شرکتهای زیادی نیستند که این زیرساخت را داشته باشند که مثلاً اگر بلیطی را خریدید، فرد دیگری نتواند باردیگر آن بلیط را خریداری یا هک کند. تحقق این امر یک هزینه هنگفت را طلب می کند که تعداد شرکت هایی که می توانند این خدمات را عرضه کنند، زیاد نیست.»
او افزود: «به هر حال باید مزایده و مناقصه بین شرکت هایی که توانایی آنرا دارند، برگزار گردد. هدف مان این است که پروژه را به مزایده و مناقصه بگذاریم و کار را به این صورت پیش ببریم.»
باید چهره سازی نماییم تا مردم هنرمندان را بشناسند
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا این امکان وجود دارد که موسیقی نواحی را در شهرهای مختلفی به روی صحنه ببریم و مراوده فرهنگی ایجاد کنیم؟ اظهار داشت: «اینکه می فرمایید ایده آل است. مثلاً ما موسیقی خراسان جنوبی را به آذربایجان ببریم و به تماشا بگذاریم. دو سه مورد داریم. یکی این که باید بودجه آن تأمین شود. بالاخره گروهی که عازم می شوند، باید محترم بروند، محترم برگردند و در مکان محترمی اسکان پیدا کنند. وقتی تعداد گروه ها زیاد می شود، واقعیتش این امکان فراهم نیست.»
او افزود: «نکته دوم این است که در بعضی مواقع برخی از این گروه ها در استانهای دیگر مخاطب ندارند و خودشان استقبال نمی کنند. مثلاً برای دو تارنوازی جنوب خراسان امکان دارد در استان دیگر اصلا مردم حوصله نکنند که بیایند و گوش دهند. خب هنرمند در سالن خالی برای چه کسی اجرا کند؟ ما باید چهره سازی نماییم. مردم اگر بدانند و بشناسند، امکان دارد استقبالی شود اما تا وقتی چهره سازی نشده و قدر این هنرمندان آنچنان که باید به مردم ارائه نشده، اقبالی نمی گردد.»
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره غیبت بعضی از هنرمندان در جشنواره موسیقی همینطور اظهار نمود: «برخی اوقات وقتی ما به انتهای هنرمان می رسیم و می دانیم اگر روی صحنه بیاییم چیزی برای عرضه نداریم یک فرارهایی می نماییم. حضور نداشتن بعضی از هنرمندان به گمان من از این دلیل نشأت می گیرد. ولی من فکر می کنم اگر کسی دلش برای هنر و موسیقی مملکت می سوزد، فارغ از این که به او جایزه بدهند یا ندهند به نظرم باید شعله این عرصه را فروزان نگه دارد. به علت این که نسل های بعدی نگاه می کنند و می بینند که عاقبت یک هنرمند به کجا می رسد و اگر ما یک گوشه ساکت بنشینیم، به این مفهوم نیست که جامعه راه خودش را نمی رود. جامعه راه خودش را می رود.»
خبرنگار ایسنا در همین راستا سوالی را به این شرح مطرح کرد: «برای این چهره سازی یک مشکلی که داریم صدا و سیما است. یعنی در روزهای جشنواره فیلم فجر همه شبکه های رادیویی و تلویزیونی در خدمت جشنواره فیلم هستند و حتی شما نمی توانید در شبکه رادیویی اجرا را زنده داشته باشید. آیا وزیر ارشاد نمی خواهد برای این مورد با رئیس صداوسیما مذاکره کند؟»
سالاری در پاسخ اظهار نمود: «من خودم به علت این که این برنامه آوا نما از شبکه آموزش شب ها پخش می شد و مشتری آن برنامه هستم، با رئیس محترم شبکه آموزش گفت و گو کردم. به ایشان عرض کردم بیایید ببینیم که آرام آرام چه کاری میتوان انجام داد که این فضا باز شود. خود دوستان صدا و سیما هم آنطور که من متوجه شدم دارند گفت وگوهایی انجام می دهند که بتوانند یک مجوزهایی را بگیرند. منتها حقیقت این است که تا وقتی که وضعیت موسیقی ما، وضعیت موسیقی فاخری در میان مردم نیست، خیلی فاصله داریم تا بتوانیم این کار را به فرجام برسانیم. شاید باید ذره ذره ذائقه مردم خودش به این عطش برسد و مردم خودشان به این سمت سوق پیدا کنند. این یک مقدار کار رسانه ای نیاز دارد که دوستان صدا و سیما با همین برنامه آوا نما و برنامه هایی از این دست دارند به این سمت حرکت می کنند.»
آموزش مجانی هنر در سرتاسر کشور را آغاز کردیم
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه های این معاونت برای آموز هنر در سنین کودکی را چنین تشریح کرد: «ما آموزش مجانی هنر در سرتاسر کشور را که سال قبل آغاز کردیم، به جاهای خیلی خوبی رسیدیم که سال جاری ۹ استان هم اضافه کردیم. در حوزه آموزشگاهی هم ما حدودا در تمام استان ها در زمینه مجوزها سهل گرفتیم که آموزشگاه ها بهتر و آسان تر تأسیس شوند. در همه استان ها دوستان مان در مجموعه را موظف کردیم که هر استان باید حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه داشته باشد. همینطور تعرفه های آموزش را در حوزه موسیقی تغییر دادیم.»
او افزود: «من معتقدم هر چه ما بتوانیم مجموعه ها را در قالب آموزش های کلاسیک بیاوریم، اشراف بیشتری خواهیم داشت و از آن طرف تخریب کمتری حاصل خواهد شد. ازاین رو این برنامه ما در این عرصه بوده و همین برنامه را داریم دنبال می نماییم. نشستی هم که با دوستان وزارت آموزش و پرورش داشتیم، باز همین مطلب را عرض کردیم که بالاخره بچه ها را یا ما باید درست آموزش دهیم یا خودشان گیاه خودرو می شوند. آموزشگاه های شهرداری که تعطیل شد، آموزش در آموزشگاه های خصوصی رونق گرفت. چه بسا که هم اکنون بخش خصوصی دیگر راضی به راه افتادن مجموعه های شهرداری نیست؛ چون اقتصاد آنها بهتر شد.»
سالاری همینطور اظهار نمود: «در معارفه آقای عظیمی در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت از او خواهش کردم که با همکاری استادان آموزش های کارگاهی راه بیاندازند. این نیست که موسسه هنرمندان پیشکسوت جشن تولد فقط بگیرد. یکی از کارهای موسسه همین است. ببینید خیلی از این اساتید خودشان هم دیگر مایل نیستند و این انفعال خود خواسته است. ما در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به شدت دنبال این هستیم که برای هنرمندان کار تعریف شود و آنها را از خانه بیرون بیاوریم.»
درباره خانه هنرمندان اول باید شهرداری پیش قدم شود
خبرنگار ایسنا در ادامه ضمن اشاره به مشکلات خانه هنرمندان ایران که سبب استعفای مدیرعامل آن شد، از سالاری درباره اولویت حفظ این مکان پرسش کرد و او هم در پاسخ چنین اظهار نمود: «خانه هنرمندان ایران زیر نظر شهرداری است و اگر مقرر است ما هم کاری نماییم، اول باید شهرداری در این حوزه پیش قدم شود؛ چون امکان دارد سو تفاهم پیش بیاید. ببینید حقیقت این است که شما نمی توانید پول بخواهید و بگویید با ما کاری نداشته باشید.»
او افزود: «نمی توانید بگویید شما کارت بانکی ما بشوید. بله برنامه بدهند، ما هم بودجه ای اختصاص می دهیم. این نگاه که به ما پول بدهید و کاری با ما نداشته باشید را هیچکس برنمی تابد.
سالاری درباره برنامه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران هم چنین اظهار نمود: «آنجا کار سختی انجام شده است و انصافا باید از مدیر قبلی تشکر کرد؛ اما این باید تکمیل شود. آن بودجه ای که برای بازسازی گذاشته بودند، وقتی طبق برنامه پیش رفتند، با مخارج جدیدتری مواجه گشتند. برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ما باید باز هزینه نماییم. امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم. اما این به مفهوم آن نیست که موزه باردیگر احتیاج به کار بنایی دارد. کار بنایی ندارد؛ بلکه صرفاً برخی اشکالات جزیی است.»
پای همه مجوزهایی که داده ایم، هستیم
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر درباره نمایش های توقیفی چنین توضیح داد: «برخی می آیند تعهد می دهند ولی به آن عمل نمی کنند. آن چیزی که شما می شنوید با آن چیزی که ما می بینیم خیلی متفاوت است. ما پای همه مجوزهایی که داده ایم، انصافا ایستادگی می نماییم و با همه نهادها بحث هم می نماییم. اما دوستان تئاتری ما گاها تصمیم می گیرند که به دلایلی آنچه را که تعهد داده اند، اجرا نکنند. حالا جو اجتماع هست، تماشاچی خاص در شب اجرا و دلایلی دیگری سبب این مورد است. اما ما در نهایت بیشترین همکاری را با تئاتری ها داریم و در ۹۰ درصد مواقع اجازه نمی دهیم که کار به تعطیلی کشیده شود.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب